NIEUWSTE BLOGARTIKEL

Bespaar veel leed, ga goed om met een klacht

In een artikel van Nursing lees ik net over een klacht. Korte samenvatting: bij een scopie-onderzoek dat onder verdoving plaatsvindt, blijkt adrenaline in plaats van midazolam in de injectiespuit te zitten. Er heeft dubbele controle plaatsgevonden, maar desondanks treedt deze fout op. De patiënt dient een klacht in.

Share

RECENT

Humor als interventie in de zorg

In de ouderenzorg heb je veelal te maken met mensen die chronisch ziek zijn. Niet per se om heel vrolijk van te worden. Een serieuze aanpak ligt dan voor de hand. Maar een lichte en humoristische aanpak kan lucht en licht geven. Lachen is fijn en gezond en dat is wetenschappelijk bewezen. Laat dit artikel […]

Share

RECENT

Wel of niet doen: wondje in de Biotex?

In de vakantieperiode is een andere dynamiek. Ik hoop dat die verandering jou ruimte geeft om te lezen, luisteren en kijken. Hier een lijstje met nuttige en leuke tips. Eerst maar de nuttige tips.

Share

ARCHIEF

7 tips bij hitte om uitdroging bij ouderen te voorkomen

Nederland maakt een ongekend warme voorzomer door. Voldoende drinken en koeling is belangrijk, maar hoe doe je dat? 2000 ml is ongeveer 10 glazen drinken. Natuurlijk is het altijd belangrijk om daarnaast te kijken naar het individu: heeft iemand plastabletten, diabetes, medicatie waarbij de vochtbalans belangrijk is: zorg dan dat je informatie hebt hoeveel deze […]

Share

3 motiverende tips om je online cursus af te ronden

Je doet mee aan een online cursus. Maar je kent jezelf. Je hebt moeite met motivatie. Soms begin je wel, maar rondt je de cursus niet af. Wat kun je doen om te zorgen dat je de cursus op tijd afrondt? Lees de 3 tips op ons blog en 1 don’t try this at home!

Share

Signaleren: wat en hoe?

Huishoudelijk medewerkers komen vaak als eerste en ook gedurende langere tijd bij de cliënt. Zij kunnen dus waardevolle ogen en oren voor de organisatie zijn. Bijvoorbeeld om te signaleren of de cliënt meer zorg nodig heeft. Hoe doe je dat? En hoe zorg je dat medewerkers weten wat ze moeten doen?

Share

Mag je een paracetamolletje geven?

Bij elke drogist kun je zelfzorgmedicijnen halen. Maar mag je jouw cliënt een paracetamol geven als hij hoofdpijn heeft? Lees hier wanneer dat mag en wanneer niet.

Share

Verpleegplan Omaha System maken

Hoe maak je een goed verpleegplan met Omaha? Waar begin je? En wat zijn je vervolgstappen? Het is belangrijk om een goed zorgplan te maken omdat dat het startpunt van de zorg is en zeker ook omdat de inspectie kijkt of verpleegplan of zorgplan, zorgproblemen en rapportage op elkaar aansluiten.

Share

Gratis e-learning handhygiëne

Handhygiëne is een belangrijk middel om verspreiding van infecties te voorkomen. Handhygiëne vraagt vooral om een consequente uitvoering en naleving. Eerder heb ik een serie teleseminars gehouden over handhygiëne, waarin deelnemers ook hun vragen konden stellen.   .

Share

Wanneer ben je niveau 5 verpleegkundige?

Wanneer ben je niveau 5 verpleegkundige en waarom is dat eigenlijk belangrijk?

Share

Starten met e-learning in 5 stappen

Sommige organisaties werken al jaren met e-learning, maar wat heb je nou nodig als je nog niet of nauwelijks aan e-learning doet?

Share

Blijvend verbeteren, hoe doe je dat?

In een recente aanvraag voor de ontwikkeling van e-learning werd afgesloten met de opmerking dat ‘we verwachten dat de e-learning zorgt voor een blijvende gedragsverandering’. Tsja, dat kun je uiteraard eenvoudig vooraf beloven. Is dat echter wel realistisch? Een blijvende gedragsverandering vraagt veel. En wie heeft er op 1 januari nu geen goede voornemens gemaakt, […]

Share

Wkkgz: Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

Op 1 januari 2017 is de wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg volledig in werking getreden. Wat betekent dat voor zorgorganisaties en voor zzp-ers? In dit artikel een kort overzicht van de belangrijkste punten uit deze wet en enkele praktische aanbevelingen.

Share

Oudere blogartikelen >>

Share