E-learningtrends in 2017

In de wereld van internet en technologie gaan veranderingen razendsnel. Wat zijn e-learning trends om rekening mee te houden in 2017?

Mobiel, mobiel, mobiel

Steeds meer internet verloopt via mobiele apparaten. En dus ook e-learning. Bij E-learning Made Easy zien we dit niet zozeer voor mobiele telefoons, maar steeds meer mensen doen de e-learning vanaf een tablet of iPad.
Het betekent dat e-learning in elk geval als html moet worden aangeboden, en niet als flash. Soms levert dat laatste ook problemen op met video’s.
Check dus altijd of de modules en video’s afspeelbaar zijn op een iPad. Vraag aan de leverancier bijvoorbeeld of je een demo kunt krijgen en speel deze (ook) af op een iPad.

Microlearning

Nu bestaat e-learning vaak uit een module van een uur of meer uur en een toets. Microlearning gaat over veel kleinere ‘brokjes’ aan kennis. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken om geleerde kennis fris te houden. Zo zijn we met een organisatie in gesprek die een verbetercyclus wil over rapporteren. Naast een e-learning willen we elke 2 maanden een korte kennisflash doen en een opdracht.

E-learning in the mix

Niet nieuw, maar blijvend actueel. De inzet van modules is maar 1 manier van kennisoverdracht. Maar je kunt er een eindeloos arsenaal aan andere werkvormen aan toevoegen: klassikale opvolging, opdrachten maken en bespreken in een teambijeenkomst, een online vragenuur, een vragenforum, een werkboek. Elke werkvorm heeft weer zo zijn eigen voor- en nadelen, maar kan ook zeker wat toevoegen.

Regelmatig krijg ik vragen van collega-trainingsbureaus over ‘de beste mix’. Helaas is er net als bij klassikaal scholen niet een gouden standaard. Wat de mix is, hangt af van je budget, mogelijkheden van cursisten en organisatie, voorkeuren van organisaties en cursisten en nog een hele waslijst aan andere criteria. Door goed te kijken naar leerdoelen, wensen van cursisten en eigen ervaringen met andere cursussen kun je een inschatting maken.

Context gebonden kennis, personaliseren en adaptiviteit

Met de mogelijkheid om e-learning en performance support steeds preciezer af te stemmen op de gebruiker, krijgt de lerende toegang tot kennis die het meest relevant is voor hem of haar.

Bij personaliseren en adaptiviteit kun je het leerpad afstemmen op de cursist. Wat aan mij knaagt bij personalisatie en adaptief leren is hoe je vaststelt wat dan het ideale leerpad is. Want iemand moet inprogrammeren: als cursist alles goed heeft, volg dan leerpad A. En als een cursist alles fout heeft, volg dan leerpad B. Maar wat doe je met iemand die 75% goed heeft? Of 65%? Is daar bij jou in de organisatie al meer ervaring mee? En hoe bevalt dat?

Performance support

Hoe mooi is het om een ICT vraag te kunnen oplossen als je er tegen aanloopt? Dat voordeel biedt performance support. Het biedt een laag over ICT oplossingen waardoor een gebruiker direct antwoord op een vraag of probleem kan krijgen.

En welke trends en ontwikkelingen zie jij die hier nog niet zijn genoemd? Laat het in de comments weten!

 

 

Share

Geef je mening

*

Share