Het geheim van … Storytelling

Er was eens… Zo beginnen veel sprookjes en ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zit gelijk rechtop: wat gaat er gebeuren, wat is het verhaal? Een verhaal kun je niet alleen gebruiken als je een roman wilt schrijven, ook in e-learning, een training of presentatie werkt het prima. Benieuwd hoe dit afloopt? Lees dan verder!

Verhaal = aandacht

Mensen zijn sociale wezens en een verhaal gaat over andere mensen. Dat triggert het brein enorm. En natuurlijk worden verhalen al heel lang ingezet om ‘de mensch’ iets te leren. Wat denk je van de sprookjes van Grimm? In een sprookje zit altijd een moraal. Denk maar aan Roodkapje. Die ging ondanks waarschuwingen van haar ouders van het pad af en werd opgegeten door de wolf.

 

Wie heeft mijn kaas gepikt?

Een andere manier om te leren van een verhaal is aan de hand van een metafoor. Denk maar aan Wie heeft mijn kaas gepikt van Spencer Johnson of Onze ijsberg smelt van John Kotter. Wie heeft mijn kaas gepikt gaat eigenlijk niet over kaas. Kaas staat metafoor voor verandering en de hoofdpersonen gaan daar op een verschillende en meer of minder competente manier mee om. Het vraagt wel wat van de lezer om de metafoor te herkennen. Dus gebruik je dit in een e-learning, nodig de cursist dan expliciet uit om te ontdekken wat de metafoor is. Anders is het leereffect waarschijnlijk gering.

Spanning en sensatie

Met casuïstiek vergroot je de herkenbaarheid van de situatie voor de cursist. Maar je kunt het ook groter aanpakken door een overkoepelend verhaal te gebruiken, dat steeds terugkeert. Daarmee krijgt de lesstof meer samenhang.

Dit is meneer Willems. Hij heeft onlangs zijn heup gebroken en is bijna klaar met revalideren. Hij mag bijna naar huis. Maar… zijn huis is niet echt ingericht op iemand die herstellend is van een heupoperatie. Wat is hier aan de hand en wat is er nodig zodat meneer Willems toch snel naar huis kan?

Door er een beetje suspense aan toe te voegen doordat er ‘iets’ fout gaat, betrek je het emotionele brein beter bij het onderwerp. Zo heb je de aandacht van het brein en is je leereffect groter.

Verhaal = makkelijker na te vertellen

Het brein is erop getraind om verhalen na te vertellen. Wij mensen vertellen elkaar al veel langer verhalen dan dat we schrijven. Als je dus een goed verhaal (of goede casuïstiek) hebt, dan kan de cursist dit makkelijk onthouden.

Niet alles rozengeur en maneschijn

Een goed verhaal versterkt dus je e-learning (of training of presentatie).

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Daarom 3 tips.

Not for kids

Niet iedereen is even gecharmeerd van een verhaal als lesstof; mijn ervaring is dat een klein groepje deelnemers het ervaart als kinderachtig. Check dus vooraf hoe jouw doelgroep dit ervaart. Want emotie is op zich een goede trigger, maar ergernis wil je toch liever vermijden.

Geloof je het zelf?

Als je een verhaal live vertelt in een training of presentatie, dan moet je achter je keuze staan. Ik heb eens een trainer hiermee ontzettend zien blunderen. Auw.

Het ging over trainen en de goede mix vinden van ingrediënten. Als onderdeel van het verhaal maakte ze tijdens de training cakebeslag. Compleet met eieren, suiker, meel en mixer. Maar tijdens het maken zag je aan haar dat ze dacht: wat sta ik hier eigenlijk te doen met die mixer??? Ze maakte haar punt niet en het verhaal viel als een slecht toneelstukje helemaal in het water. Als je een verhaal vertelt, werk het goed uit en breng het met overtuiging!

You may now KISS the bride

Een verhaal nodigt wellicht uit om flink uit te weiden. Maar denk maar aan sprookjes, die beginnen heel clean met ‘Er was eens’. Dus: keep it smart and simple (KISS). Met teveel uitweidingen raken je cursisten de draad kwijt. Of ze gaan zo op in het verhaal, dat ze de clou missen.

En jij, gebruik jij verhalen in jouw online lesmateriaal? Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

 

Share

Comments

  1. VERHALEN helpen zeker bij het overbrengen van je boodschap.
    Mijn verhaal bij dat boekhouden een accuraat dingetje is. Ook bij scheikunde en reactievergelijkingen en het precies benoemen van de betrokken grondstoffen illustreer ik af en toe met de korte horrorstory van het ontplofte bedrijf in Uithoorn.
    En wat dacht je van de uit de hand gelopen brand n paar jaar terug in de Moerdijk.

    Gelukkig hbe ik ook goede voorbeelden.
    De revival van mijn (ex-)verlamde linkerkant door de redoxsignalerende deeltjes. Geweldige medische doorbraak.
    Toch mooi dat de verbranding in je lichaam langzaam en specifiek verloopt door alle enzymen. Je wil geen snelle verbranding met al die warmte en rook die vrijkomt. Toch?
    Stories make the connection…..

Geef je mening

*

Share