Signaleren: wat en hoe?

Huishoudelijk medewerkers komen vaak als eerste en ook gedurende langere tijd bij de cliënt. Zij kunnen dus waardevolle ogen en oren voor de organisatie zijn. Bijvoorbeeld om te signaleren of de cliënt meer zorg nodig heeft. Hoe doe je dat? En hoe zorg je dat medewerkers weten wat ze moeten doen?

Dit lees je niet in de Libelle of Story

Signaleren: wat en hoe?Hoe kun je ook weten hoe je signaleert en wat je vervolgacties zijn? Deze informatie lees je niet terug in de Libelle of Story en het bijscholingsbudget is beperkt. Met de e-learning Signaleren kunnen medewerkers efficiënt en tegen lage kosten leren signaleren.

 

Wat is dat dan, signaleren?

Signaleren en observeren worden vaak naast en door elkaar gebruikt. Toch zijn het heel verschillende begrippen. Signaleren gaat over het waarnemen van veranderingen en handelen naar aanleiding van wat je opmerkt. Dit gaat ongepland.

Een voorbeeld: cliënte doet zelf haar steunkousen aan. Janneke, de huishoudelijk medewerker, hoort en ziet dat de wond die mevrouw heeft, er niet goed uitziet. Mevrouw zegt dat zelf ook. Janneke signaleert dat het niet goed gaat met de wond. Ze neemt, na overleg met de cliënt, hierover contact op met haar leidinggevende.

Observeren gaat over het waarnemen van bijvoorbeeld gedrag met een vooraf bepaald doel. Zo kun je gedrag van een cliënt gedurende de dag observeren, bijvoorbeeld omdat de cliënt rusteloos is. Door goed in kaart te brengen wanneer de cliënt rusteloos is en wanneer niet, kun je mogelijk beter inspelen op die rusteloosheid.

En dan… actie!

Signaleren is dus het opmerken van verandering. Maar wat kan je daar dan mee als huishoudelijk medewerker? Er zijn 4 soorten acties:

  1. afwachten (is hier echt wat aan de hand?)
  2. meedenken met cliënt (anti-slip stickers in de douche)
  3. overleggen met cliënt en/of mantelzorg
    (“ik merk dat u….”, als medewerker dat durft en aankan)
  4. overleggen met leidinggevende (zoals met de wond die niet goed dicht gaat)

Zo ondersteun je medewerkers om hun verdieping te geven aan hun werkzaamheden. En kun je als organisatie goed en snel inspelen op veranderende zorgvragen.

Meer weten? Vraag hier de gratis demo aan.

 

 

Share

Geef je mening

*

Share