Werkdruk: denk out of the box

In de zorg is de werk- en tijddruk hoog. En dat is al jaren zo. In de zorg heb je niet zoveel aan standaard time-management cursussen. Want het werk is nu eenmaal per definitie moeilijk planbaar. Kun je dan zelf helemaal niks doen? Tuurlijk wel! Is het makkelijk? Soms. Doet het pijn? Een beetje….

Anders denken over diensten

Kortgeleden sprak ik met een teammanager. Ze vertelde dat haar teams nu flexibeler met de roosters omgaan. “Er was een soort standaardrooster, met ondermeer een dienst van 9.00 tot 15.30 uur. Voor collega’s met een groot contract geen fijne dienst omdat ze dan per dag net te weinig uren maakten. En voor anderen weer onhandig omdat ze om 14.45 uur bij school wilden staan. Met het team zijn we toen gaan kijken wat voor knelpunten er waren.

In de vroege ochtend was het regelmatig te druk en kon er wel een paar handen bij voor de cliëntenzorg. En regelmatig was het na 14.00 uur erg rustig. Nu bekijken ze met elkaar wat nodig is op de afdeling en start en stopt de dienst eerder. En als het rustig is, dan gaat iemand eerder naar huis. Als het nodig is, kan er dan iemand bijspringen op een drukker moment.”

Eigen regie bij de cliënt

Als zorgmedewerkers (ik heb zelf lang in de zorg gewerkt en herken dit 100% bij mezelf) willen we maar al te graag problemen oplossen. Niks mis mee! Maar de vraag is wel of jij en je collega’s het oplossen of dat je een oplossing bedenkt samen met de cliënt.

En dat begint bij vragen stellen. “Wie kan u helpen hierbij?” Als meneer de Bie elke avond tv kijkt met zijn buurvrouw, dan wil de buurvrouw misschien zijn steunkous wel uitdoen. Of misschien kan hij het met een zelfhulpmiddel (die zijn er in overvloed!) zelf leren.

Tijd besparen

Auw. Je bent al druk en dan kun je zeker tijd besparen?! Toch wel. Een goede voorbereiding helpt vaak om tijd te besparen, maar door de drukte neem je daar geen tijd voor. Stel dat je mevrouw Rood helpt met douchen. Dan helpt het als je alle spullen die je nodig hebt, klaarlegt in de badkamer. Een handdoek, schoon ondergoed, haar favoriete bodylotion, haar duster. Natuurlijk is het zo gepiept als je iets vergeet, maar in 1 keer goed is het snelst.

Een goede voorbereiding helpt daarbij. Als je op een afdeling werkt, dan is het ook goed om naar werkprocessen op de afdeling te kijken. Waar zitten knelpunten die veel tijd kosten? Waar komt dat eigenlijk door? Een voorbeeld dat je misschien wel kent: is de linnenkamer van de afdeling goed bevoorraad? Of moet je tijdens de ochtendspits naar de kelder voor schone handdoeken en washandjes?

Wat doe jij om de werkdruk voor jezelf en je collega’s binnen de perken te houden? Ik lees het graag!

In onze e-learning Tijd voor de zorg ga je aan de slag met het thema tijdsdruk. Vraag hieronder de brochure aan.

Aanvragen informatie e-learning

 

 

Share

Geef je mening

*

Share