Zeven kenmerken van goede e-learning

Op dit moment zijn we hartstikke druk om de laatste hand te leggen aan de nieuwe versies van Omaha system. De eerste versie die we ontwikkelden, is voor niveau 5 in de thuiszorg. Maar al snel kregen we de vraag “Kunnen jullie ook e-learning ontwikkelen voor niveau 3 die de zorgplannen moeten bijstellen? En voor intramuraal? Daar zien de cases er toch weer net iets anders  uit dan voor extramuraal. Bovendien stelt het CIZ daar de indicatie”. Dat is precies waar goede e-learning om gaat.

1. Lost een probleem of vraag op

goede e-learningHet allerbelangrijkste kenmerk van goede e-learning is dat het een probleem oplost. Namelijk een gat in kennis of vaardigheden. Op de één of andere manier is er een probleem en dat moet opgelost worden. Als er geen probleem is of als dat probleem niet wordt ervaren, óf als het probleem niet wordt opgelost met je e-learning, dan ben je snel klaar.

 

2. Herkenbaarheid

Een heel belangrijk kenmerk, en dat is precies waar het in Omaha om gaat, is dat het herkenbaar moet zijn. Dus dat is kenmerk 2. Herkenbaarheid. De herkenbaarheid moet er zijn voor de deelnemer, voor de werkzaamheden die zij of hij uitvoert en voor de situaties die iemand tegen kan komen. Ik denk dat als je bijvoorbeeld naar een managementopleiding in e-learning kijkt, dat het precies aangeeft waarom dat lang niet altijd geslaagd is. Dat komt omdat die herkenbaarheid te laag is, de e-learning is te algemeen waardoor de cursist het probleem niet herkent.

Herkenbaarheid zorgt ervoor dat je hersens denken: hé, daar kan ik wat mee. En dan gaan die hersens er zelf ook daadwerkelijk mee aan de slag. En dat heeft consequenties: zodat we inderdaad de e-learning Omaha System aanpassen met intramurale voorbeelden.

3. Bestaande kennis activeren

Heel veel van wat je leert is natuurlijk niet 100% nieuw. Gelukkig maar, want daar zou je heel erg moe van worden. Heel veel van wat je leert bouwt natuurlijk door op kennis die je al hebt. Kennis die medewerkers ook al hebben. Het is alleen nét even anders, maar in goede e-learning zorg je wel dat je die bestaande kennis meeneemt en dat je die activeert. Dat je een kapstok maakt voor de nieuwe kennis. Want op het moment dat die bestaande kennis geactiveerd wordt en je aangeeft “hé, dit wist je eigenlijk al”, dan heb je inderdaad een kapstok met haken in plaats van dat je een glibberige paal hebt met geheel nieuwe kennis.

4. Afwisseling

Afwisseling is plezierig: het schudt de hersens even op. In e-learning tekst kun je afwisselen met beeld, interactie, geluid, vragen en video. Dat houdt het levendig en de vragen en interacties maken dat cursisten zelf ook actief aan de slag gaan met de lesstof.

5. Zinvolle feedback

Een kenmerk van goede e-learning is ook dat cursisten zinvolle feedback krijgen. Met zinvol bedoel ik dat ze niet alleen informatie krijgen dát een antwoord onjuist is, maar ook waarom een bepaalde keuze onjuist is. En waarom de overige keuzes niet goed zijn. Dat geeft mensen informatie over hoe ze het de volgende keer anders zouden kunnen doen en het geeft ook informatie voor mensen die weliswaar het goede antwoord hadden, maar vanwege de verkeerde motivatie. En soms kun je ook een verkeerd antwoord kiezen met op zich de juiste redenatie in je hoofd.

6. Ondersteunende materialen

Kenmerk 6 van goede e-learning is dat er materialen bij zitten die het werken met de nieuwe kennis in de praktijk ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan Omaha system. Op verzoek van cursisten hebben we een job-aid gemaakt die je kunt gebruiken bij het assessment. Met ondersteunende vragen en met nog een aantal tips daarbij zodat je – mocht je eventjes het niet meer weten – daarop kunt terugvallen.

7. Vormgeving

Het zevende kenmerk mis ik vaak in andere overzichten: een doordachte vormgeving. Een doordachte vormgeving in die zin dat het didactisch is. Onzekerheid is een belangrijke factor die het leerproces negatief beïnvloedt. Met een doordachte en herkenbare vormgeving wordt die onzekerheid verminderd.

En vormgeving moet ook aantrekkelijk zijn en (wederom) passen bij de doelgroep. De e-learning handhygiëne voor kraamverzorgende is inhoudelijk bijna hetzelfde als voor de ouderenzorg, maar het beeldmateriaal is totaal anders. Een aantrekkelijke vormgeving maakt het voor cursisten plezierig om de e-learning te doen.

Dit waren de zeven kenmerken van goede e-learning. Ik ben benieuwd of jij nog kenmerken toe te voegen hebt of als je andere zaken hebt rond goede e-learning: ik hoor het graag!

Share

Geef je mening

*

Share