welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Zal ik het maar eerlijk toegeven? Ik denk dat de zorg in sommige situaties achterloopt. Au! Sorry daarvoor! Maar ik denk dat er in de zorg nog veel te winnen valt als er meer online geleerd en gewerkt wordt en echt niet alleen vanwege de tijdbesparing. 

Vooroordeel 1: live is beter

vooroordelen onine lerenLive elkaar zien heeft zo zijn voordelen. Denk aan lichaamstaal en ongepland uitwisselen over werk waardoor je nuttige informatie vergaart. Aan de andere kant kun je met projectteams op verschillende locaties online makkelijker bij elkaar komen. Door het gebrek aan reistijd neemt een vergadering minder tijd in beslag en je hoeft geen ruimte te reserveren om elkaar even bij te praten.

Als je online vergadert, gaat er minder tijd verloren aan smalltalk omdat je elkaar uit moet laten praten en naar elkaar moet luisteren.

Deelnemer went snel

Wat wij tijdens de intervisie, maar ook tijdens implementatietrajecten over online vergaderen merken, is dat de eerste minuten onwennig zijn. Hoe werkt het, wat doe je, waar doe je dat? Door de deelnemer eerst wat eenvoudige vragen via de chatbox te laten beantwoorden (zie je de presentatie, ben ik te horen?) merkt deze hoe eenvoudig het is en hoe het werkt. Daarna gaat het eigenlijk vanzelf.

Andere dynamiek

Als je vergadert of leert via een webinartool, dan is het met meerdere deelnemers handiger om via de chat te praten. Deelnemers praten dan niet, maar reageren door hun bericht in te typen. Dat geeft een andere dynamiek en is ook democratischer omdat alle reacties aan bod komen. In een live discussie gebeurt het makkelijk dat degene met de grootste mond de meeste aandacht en tijd krijgt.

Vooroordeel 2: deelnemer vindt live fijner

In de hoofden van veel mensen zit dat de ander (medewerker, collega, cliënt) een live bijeenkomst fijner vindt. En dat is maar de vraag.

Medewerkers kijken ook goed naar de tijdsinvestering

Medewerkers kijken ook naar hoeveel tijd ze kwijt zijn aan een cursus. Niet voor niks worden onze e-learning modules met online intervisie ook door veel zzp-ers gedaan. Zij tellen de uren in de klas plus de reistijd op en besluiten dan dat dit voor hen voordeliger is. En dat geldt echt niet alleen voor jonge medewerkers, maar net zo goed voor oudere medewerkers.

Tip: probeer eens een online onderdeel toe te voegen aan je project of leertraject. Wij werken voor online meetings met Gotomeeting. Een stabiele tool die betrekkelijk overzichtelijk is. Ook Skype is een optie voor groepsgesprekken (maar minder stabiel). En als je geen geluid hebt op je werk-pc: de meeste tools werken ook via de iPad, dus wellicht biedt dat mogelijkheden?

Cliënten zitten echt niet altijd te wachten op een bezoekje

Ook voor cliënten biedt online zorg voordelen als minder reistijd, minder wachten… En toch komt beeldzorg maar mondjesmaat op gang. Een van de oorzaken is dat medewerkers te weinig in gesprek gaan of de cliënt beeldzorg op prijst stelt. De medewerker schat zelf in dat de cliënt dat niet kan of niet wil. Terwijl de cliënt daar best voor openstaat… En echt niet alleen jonge cliënten die een baan hebben.

Ook oudere cliënten met weinig ervaring met technologie geven positieve feedback op beeldzorg. Zoals deze dame (blind, diabetes en 92 jaar): ze kan nu zelf haar insuline spuiten doordat de verpleegkundige op afstand via de iPad het aantal eenheden controleert. Ze vindt het fantastisch en geeft aan dat ze haar leven terugheeft.

Tip: ga het gesprek aan met medewerkers, collega’s en cliënten en vraag wat hun wensen zijn over online en stap niet in de valkuil om voor de ander te beslissen dat online geen goede optie is.

Vooroordeel 3: online is eenzaam en alleen

Online werken en leren is een eenzaam gebeuren… Online leren en werken is niet gelijk aan ‘zonder contact’. Ook aan online kun je contactmomenten toevoegen. Dat kan via verschillende kanalen, denk aan online ontmoetingen (online vergaderingen, online webinars), mails, telefoon en natuurlijk: live ontmoetingen. Want het feit dat de voornaamste manier via online verloopt, hoeft niet te betekenen dat je elkaar nooit live ziet.

Maak echt contact mogelijk

Bij E-learning Made Easy werken we zelf vooral online samen. Maar natuurlijk voegen we daaraan live ontmoetingen toe en daarnaast communicatie via de mail of via de telefoon. Bij de mails die onze cursisten ontvangen, staat altijd mijn naam en telefoonnummer. En soms maken cursisten daar gebruik van, bijvoorbeeld als ze gezakt zijn voor een toets of als ze willen weten wanneer hun punten worden bijgeschreven in het kwaliteitsregister. En altijd geven ze aan dat het fijn is dat er, naast het online leren, ook persoonlijk contact mogelijk is.

Tip: zorg ervoor dat een deelnemer niet alleen aangewezen is op online contact, maar maak mailen, bellen en persoonlijke ontmoeting mogelijk. In de praktijk zien we dat maar een klein percentage van de cursisten van die optie gebruikmaakt, maar daar dan wel extreem positief over is.

En: hoe is dat bij jou?

Ik ben erg benieuwd naar jouw eigen ervaringen. Vergader jij al aan online? Biedt jij al beeldzorg en wat zijn daar de ervaringen mee? Ik hoop je te horen in de reacties.