welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

e-learning beterDe zomer biedt gelegenheid om terug te kijken op een opleidingsjaar. Welke methoden kun je inzetten om je bestaande e-learning te verbeteren? Hier 4 quicktips om input te krijgen voor die verbetering. En … aan het eind van het artikel 3 altijd-beter-tips: die zijn altijd toepasbaar als je goede e-learning wilt bieden.

 

1. Evalueer met deelnemers

Vraag aan je deelnemers wat er beter kan! Zij hebben er tenslotte ‘last’ van als er dingen niet kloppen. Met de evaluatie van deelnemers krijg je een schat aan informatie om de e-learning te verbeteren. Via Google formulieren maak je eenvoudig een gratis evaluatieformulier. Stel een paar algemene vragen via meerkeuze, een paar open vragen en beperk het aantal vragen tot 10-15 vragen. Mijn standaard laatste vraag is: Welke aanvullingen of complimenten heb je? Extra tip: een kleine beloning voor de moeite helpt enorm om veel reacties te krijgen. Dus verloot bijvoorbeeld een cadeaubon.

 

2. Check de statistieken

De meeste leerplatforms houden behalve gegevens over individuele cursisten ook bij wat alle cursisten hebben gedaan. Deze algemene data zijn een goede bron van informatie over toetsvragen. Je kunt vragen langslopen die vaak fout worden beantwoord. Het kan natuurlijk zijn dat het een onderwerp is dat cursisten lastig vinden. Maar … misschien is de vraagstelling niet goed (dubbele ontkenning in de vraag, foute antwoord wordt goed gerekend, meerdere antwoorden zijn goed).

3.  Doorloop de e-learning zelf

Check zelf de e-learning, je hoeft daarvoor niet specifiek deskundig te zijn. Check gewoon of alles logisch is en werkt. Staan de vragen op een logische plek na de theorie, is het beeldmateriaal passend, lopen alle vragen en interacties door, werken film en geluid naar behoren? Zelfs zonder er helemaal diep in te duiken, kun je met een korte doorloop zien of er verbeterpunten zijn. Denk ook na over titels en indeling. Is het voor je cursist leerzaam als een onderdeel ‘Lesblok 2’ heet of is ‘Hoe en wat over signaleren’ een betere titel? (Tip: het tweede antwoord is beter).

 

4. Vraag een collega die deskundige is op het onderwerp

Soms wil je een meer gedegen evaluatie uitvoeren. En dan heb je een deskundige nodig op het onderwerp. Aanleiding kan zijn dat er veel negatieve deelnemersfeedback is zonder dat precies duidelijk wordt wat eraan schort. En sommige onderwerpen zijn onderhevig aan verandering waardoor deskundige evaluatie nodig is. Denk aan softwaretrainingen waarbij er een nieuwe versie is van de software. De deskundige haalt de verschillen er zo uit. Of denk aan voorbehouden en risicovolle handelingen waarbij er een verandering is gekomen in landelijke richtlijnen. Dat is zo specifiek, deze veranderingen haal je er waarschijnlijk met de vorige manieren niet uit. Vraag om precieze aanwijzingen voor verbetering zodat je direct aan de slag kunt met de nieuwe inzichten.

Als je aan de slag gaat met verbeteringen, hoe klein ook, houd dan ook je oog op het grotere geheel: verander je iets in de theorie? Loop vragen, interacties, voorbeelden en toetsvragen door om na te gaan of daar aanpassing nodig is. Check ook of film-, beeld- en geluidmateriaal moet worden aangepast. En wordt die lesstof alleen op die plek gebruikt, of betekent dit aanpassing ook op andere plekken in deze module of wellicht ook andere modules?

 

En dan nog de 3 verbeter tips die je altijd kunt toepassen!

  1. Spreek je deelnemers direct aan met herkenbare voorbeelden en in duidelijke taal.
  2. Toets ook tussendoor met toetsvragen en uitgewerkte voorbeelden zodat de deelnemer zelf kan nagaan of hij/zij de stof begrijpt.
  3. Is je e–learningmateriaal aantrekkelijk? Goed lesmateriaal staat of valt met een eenduidige layout met goed leesbare lettertypes en goed beeldmateriaal (helder, aansprekend, passend).

 

Succes!