welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Als je een blended leertraject start (en daarmee bedoel ik een traject dat bestaat enerzijds uit e-learning en een ander deel van het leertraject bestaat uit een klassikaal gedeelte of in elk geval een gezamenlijk gedeelte met andere cursisten), dan vraagt dat toch een andere aanpak dan een traject dat alleen uit e-learning bestaat of een traject dat alleen uit klassikale bijeenkomsten bestaat.

Tip 1: Duidelijkheid naar de cursist

blended lerenHet klinkt als een open deur, maar duidelijkheid naar de cursist is erg belangrijk. Geef duidelijkheid aan de cursist over wanneer bijvoorbeeld de gezamenlijke bijeenkomsten zijn. Geef ook aan wanneer ze reacties terug kunnen verwachten op het moment dat ze een vraag per e-mail stellen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een automatische reply: ‘Je krijgt binnen 2 werkdagen antwoord op je mail. Check alvast onze veelgestelde vragen op ….’

Geef ook duidelijk aan wat je verwacht van de cursist voordat ze gaan deelnemen aan de klassikale bijeenkomst. In het blended leertraject Vakbekwaam indiceren moeten cursisten eerst tot en met de toets hebben afgerond voordat ze kunnen deelnemen aan de intervisie.  Zo voorkom je dat cursisten vragen stellen over stof die nog aan de orde komt in de e-learning. Ook voor de cursist is het vervelend als hij merkt dat hij niet kan meekomen met de groep.

Tip 2: Ondersteunende materialen

Bij zo’n blended leertraject is het handig om de cursist ondersteunende materialen te bieden die hem helpen in dat blended geheel. Voor de e-learning Omgaan met tijdsdruk in de zorg zijn we aan het nadenken over een tool. Daar is de e-learning een voorbereiding op twee teambijeenkomsten. Werkdruk gaat namelijk ook heel vaak over kwesties waar meerdere collega’s tegenaan lopen. En waar dus een gezamenlijke oplossing nodig is.

We willen daarbij een ondersteunende tool ontwikkelen die het voor hen heel makkelijk en inzichtelijk maakt om dat wat ze geleerd hebben in drie e-learning modules mee te nemen naar de teambijeenkomst.

Tip 3: FAQ

Zorg dat er een duidelijke link is naar een website waar cursisten de meestgestelde vragen kunnen vinden over hun blended leertraject. Wat is de planning? Wanneer vinden volgende bijeenkomsten plaats? Aan welke vereisten moet ik voldoen om mee te kunnen doen aan de klassikale bijeenkomst? Wie kan ik mailen als ik een vraag heb? De FAQ of veelgestelde vragen bevorderen zelfstandig leren en zorgen er ook voor dat je minder mails krijgt.

Tip 4: Planning

Is het een blended leertraject waar mensen op ieder moment kunnen instappen, of is het een blended leertraject met een heel duidelijk begin en eind? Als je zegt, we doen een aantal weken over die e-learning en daarna is de teambijeenkomst, dan heb je een heel duidelijk begin- en eindpunt van het traject.

Bij Vakbekwaam indiceren kunnen deelnemers elk moment starten. Dan heb je een doorlopend blended leertraject. Om over na te denken zijn dan zaken als: zijn er ook bijeenkomsten tijdens vakantieperiodes? Kunnen cursisten tijdens een vakantieperiode een alternatieve opdracht doen?

Tip 5: Ondersteunende mails

Stuur je cursisten ondersteunende mails. Natuurlijk krijgen ze een startmail. Dat kan met een druk op de knop vanuit de meeste leerplatforms. Wij doen dat nooit. Waarom? Omdat het versturen van meerdere mails de mogelijkheid geeft om wat meer info te geven over het leertraject en wat ze kunnen verwachten.

Met een serie mails hoef je ook niet alles in 1 mail te proppen. Maar kun je in de eerste mail bijvoorbeeld uitleg geven over het geheel, in de tweede mail een planner meesturen, in mail 5 iets over afronding en certificaat. En bij afronding felicitaties en een link naar de evaluatie.

Dit waren vijf tips om goed te begeleiden bij blended leren. Ik ben benieuwd of jij nog aanvullende tips hebt?