Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen voor zorg en welzijn

gefliptBen jij al geflipt? Nee, ik bedoel niet dat je gek bent (leuker dan helemaal normaal, maar dat terzijde)… Nee, ik bedoel: maak jij in je klassikale trainingen al gebruik van het fenomeen flipping the classroom?

In het onderwijs wordt er meer en meer gebruik gemaakt van deze werkwijze. Maar de werkwijze is ook goed te gebruiken in trainingen of bijscholingen.

Hoe gaat het in zijn werk? En wat zijn de voor- en nadelen?

Thuis de theorie, in de les vragen en opdrachten

Voor wie de term niet kent: in flipping the classroom keer je de opzet van je training in feite om: voorafgaand aan de klassikale bijeenkomst kunnen de cursisten zich online voorbereiden op de training.

Online theorie = video?

In het onderwijs wordt deze werkwijze dus al veel gebruikt en dan vooral bij de beta-vakken. Veel docenten maken een video van zichzelf waarbij ze de theorie uitleggen. Natuurlijk kun je ook op andere manieren waarop deelnemers online een bijeenkomst kunnen voorbereiden. Bijvoorbeeld door ze online een aantal toetsvragen over het onderwerp te stellen. Of door cursisten op YouTube een video te laten bekijken en daarover een korte reflectie te laten mailen.

{a921ar5692}

Een praktijkvoorbeeld flipping the class room

Rond een bijscholing over Interdisciplinair samenwerken heb ik deelnemers rondom inhoudelijke thema’s vooraf vragen laten beantwoorden. Ik heb dat in mijn leerplatform gedaan, maar dat kun je ook oplossen via bijvoorbeeld een enquête tool zoals Google docs (gratis) of Surveymonkeys (gratis versie, betaalde versie).

Voordelen flipping the class room

Doordat ik als trainer al voor de bijeenkomst weet wat de deelnemers geantwoord hebben, kan ik interessante verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende groepen beter benoemen. Ook blijkt dat er intern een instrument wordt gebruikt voor vroegsignalering Dementie, waar lang niet iedereen van op de hoogte is. En hiermee is gelijk een belangrijk voordeel van flipping the class room benoemd: je kunt als trainer sneller tot de kern doordringen en de resultaten verhogen.

Als je theorie vooraf aanbiedt, geeft dat voor cursisten ook meer gelegenheid om vragen te stellen tijdens de bijeenkomst. En je kunt de cursisten tijdens de bijeenkomst verwerkingsopdrachten laten maken. Ze kunnen dan makkelijk een vraag stellen als ze daarbij vast lopen. En als je training gaat over bijvoorbeeld een onderwerp als communicatie of samenwerken, dan hebben deelnemers meer tijd om te oefenen en feedback te ontvangen. En je zou er zelfs voor kunnen kiezen om in de daadwerkelijke bijeenkomst uitsluitend vragen te beantwoorden en te oefenen en zo de face 2 face tijd in te korten…

Nadelen flipping the classroom

“Elk nadeel heb z’n voordeel”, zei Johan Cruijff al terecht. In het onderwijs zijn er (veel) meer contactmomenten. Daardoor kunnen de deelnemers sneller het wenproces doorlopen, omdat ze voor de les al aan de slag moeten met de lesstof. Ook verwacht ik dat er bij scholieren weinig weerstand is tegen het aanbieden van online lesmateriaal. Terwijl dit in bij- en nascholing nog wel eens vraagtekens en weerstand oplevert.

Een ander belangrijk nadeel is dat je als trainer je tijd op een andere manier gebruikt en de voorbereiding nu meer tijd kost. Maar als je dat slim aanpakt, kan je juist tijd besparen bij voor volgende groepen. Ook kan het jou als trainer van een standaard training ineens in een vakje plaatsen van ‘traint ook online’.

Jouw ervaring met flipping the class room?

Wat is jouw ervaring met flipping the class room? En was die ervaring als deelnemer of als trainer? Laat je reactie hieronder achter, ik ben erg benieuwd!