Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen voor zorg en welzijn

De zomer begint in zicht te komen. En daarmee ook een periode waarin bij veel organisaties meer tijdelijke medewerkers worden ingezet vanwege de zomervakantie. Tijdelijke medewerkers kennen de zorgvragers minder goed. Toch wil je ook dat tijdelijke medewerkers goede zorg leveren. Wat kan dan helpen om ervoor te zorgen dat de tijdelijke medewerkers hun werk goed kunnen doen?


Betere zorg met SOAP rapporteren

Goede rapportage

In een goede rapportage staat wat er speelt bij de zorgvrager. Zo kan een tijdelijke medewerker door de rapportage te lezen een beeld krijgen van de zorgvrager. Ik hoor je denken: die tijd is er niet. En dat is zeker een ding, maar het geeft ook maar aan dat het ontzettend belangrijk is dat er nuttig en bondig wordt gerapporteerd. Dus geen ellenlange verhalen maar kort wat er aan de hand is.

SOAP helpt om structuur aan te brengen en geen belangrijke stappen over te slaan. Met de P van Plan word je toch even gedwongen om na te denken: wat gaat/moet er hierna gebeuren?

 

Wat is SOAP?

SOAP staat voor: S – subjectief | O – objectief | A – analyse | P – plan

S van subjectief

Onder deze noemer valt de eigen waarneming van de zorgvrager. ‘Ik voel me hondsberoerd, ik heb al 3x overgegeven’. Of bij een andere cliënt die zegt: ‘Ik ben tegen een deur aangelopen.’

O van objectief

Objectief gaat over de feiten die de zorgmedewerker kan toevoegen aan wat de zorgvrager zegt. In het geval van de hondsberoerde cliënt is een objectieve waarneming dat de zorgvrager koorts heeft. In het geval van de zorgvrager die tegen de deur aangelopen is: zorgvrager heeft een blauw oog (links) en een wondje aan linkerwenkbrauw.

A van analyse

Bij de analyse gaat het om: wat is hier aan de hand? Natuurlijk zijn de zorgmedewerkers geen arts, dus het gaat niet om een diagnose, maar wel om hun analyse van wat er aan de hand kan zijn. Als er een virus rondwaart dat buikgriep veroorzaakt, dan lijkt het voor de hand liggend dat de zorgvrager daar last van heeft.

Bij het verhaal van het blauwe oog ligt het al wat lastiger: wat is hier de analyse? Is de zorgvrager echt tegen de deur aangelopen en is dat een teken van duizeligheid en slecht zien of moet je het in de hoek van ouderenmishandeling zoeken?

Door de subjectief-objectief-analyse te doorlopen, wordt degene die rapporteert gedwongen om goed na te denken wat hier eigenlijk aan de hand is. In het geval van het blauwe oog is de analyse waarschijnlijk dat je niet weet waardoor het komt en in de gaten houden of er vaker dergelijke signalen zijn.

P van plan

In de P van plan komt een actie en eventueel een tijdspad. Bij de zorgvrager die veel moet overgeven is het een goed plan dat iemand voldoende drinkt en eventueel voldoende zouten binnenkrijgt. Misschien is contact met de huisarts nodig, dat zal afhangen van de situatie.

Bij de situatie met het blauwe oog is afwachten en in de gaten houden of er andere signalen zijn die wijzen op een andere oorzaak van het blauwe oog. Denk aan ouderenmishandeling of bijvoorbeeld een aandoening, waardoor de zorgvrager duizelig wordt, niet goed ziet of fysiek onhandig wordt.

 

Levensgeschiedenis in het zorgplan

In de rapportage staat wat er is gebeurd bij de zorgvrager. Minstens zo belangrijk is een schets van wie de zorgvrager is, wat hij heeft, wat hij heeft gedaan. In veel zorgplannen is vooral plaats voor de medische voorgeschiedenis, maar vergeet vooral niet de gewoontes en belangrijke levensgebeurtenissen mee te nemen. Het is van zoveel waarde als een invaller weet dat iemand altijd laat naar bed gaat en ook laat opstaat. Laat de invallers weten waar zij deze informatie kunnen vinden (in het ECD? In een papieren zorgdossier?) en zorg dat deze informatie recent is bijgewerkt. En ook hier geldt weer dat een niet te lange levensgeschiedenis meer uitnodigt om te lezen dan een dik boekwerk. Das meer iets voor als je met vakantie bent!

 

Leren SOAP rapporteren

SOAP is een methode om te rapporteren in de zorg. Heb je SOAP rapporteren niet gehad in je opleiding of vind je het nog steeds lastig? Doe dan onze e-learning SOAP rapporteren. In de e-learning oefen je met heel veel situaties en krijg je feedback op jouw keuzes, waardoor je weet hoe het wel moet.

 

Stuur me de brochure

 

Aanmelden

 
Meer weten? Of heb je een vraag? Misschien staat het antwoord wel bij de Veelgestelde vragen.