welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Als het gaat over e-learning denken veel mensen dat blended learning altijd beter is.

Allereerst: wat is blended? Blended is in feite een combinatie van e-learning met een andere vorm van leren, meestal een klassikale bijeenkomst. Maar het kan ook oefenen in het skills-lab zijn of enige andere vorm van een face-to-face ontmoeting, zoals intervisie of supervisie. Bijkomend voordeel van blended learning is dat er een duidelijk eindpunt is waar de cursist naartoe kan werken. En door met anderen aan de slag te gaan verdiep je de kennis.

Waarom niet altijd blended?

blend

Als je kiest voor blended, raak je een deel van de voordelen van een standalone e-learning kwijt: je hebt toch vervangings-, verlet- en reiskosten en je moet aan de slag met het regelen van lokalen, docenten, koffie/thee en de boel plannen.

 

Als je aan blended learning gaat doen moet de bijeenkomst aansluiten op de e-learning in tegenstelling tot standalone e-learning die je in feite op elk moment kunt laten beginnen.

Vandaar dat het belangrijk is een goede afweging te maken of blended nodig is.

Wanneer kies je voor een blended oplossing?

Je kiest voor een blended oplossing in het geval je vaardigheden moet oefenen. Denk bijvoorbeeld aan het zetten van een injectiespuit. Dit zal je toch in de werkelijke praktijk moeten oefenen, al is het maar op een pop.

Ook als de lesstof voor een belangrijk deel over communicatie gaat, is het zinvol om dit blended aan te bieden. Je kunt over feedback natuurlijk via e-learning leren wat de regels daarvoor zijn en hoe je dat goed moet uitvoeren. Maar de daadwerkelijke toepassing in de praktijk is nuttig om te oefenen met anderen. Je kunt namelijk wel geleerd hebben hoe je omgaat met negatieve feedback, het daadwerkelijk doen is nog iets heel anders.

Een derde optie wanneer je blended learning toepast: als het een onderwerp betreft waar heel veel dilemma’s aan vast zitten of allerlei grijze gebieden. Voor de e-learning Wijkverpleging en Indicatiestelling bieden we supervisie aan en dat doen we omdat de wereld niet zwart-wit is, die bestaat uit veel grijstonen. En juist die grijstonen, daarvan wil je dat cursisten ermee om kunnen gaan en zich zeker voelen – op het moment dat ze op pad gaan om zo’n indicatie te stellen – dat ze het juiste doen. Door supervisie aan te bieden, leer je cursisten omgaan met die grijze gebieden.

Wanneer kies je not to blend?

En wanneer kies je voor stand-alone e-learning?

Als het gaat om pure kennisoverdracht. Je wilt dat mensen bepaalde kennis hebben en de vaardigheden die ze daarbij moeten uitoefenen zijn simpel. Denk bijvoorbeeld aan Handhygiëne. Op zich is de handhygiëne niet ingewikkeld. De kennis daarover ook niet. Dus dat kan heel prima in uitsluitend e-learning.

Ook onderwerpen waarvan je verwacht dat die heel erg bekend zijn bij je medewerkers kun je prima doen via e-learning. Denk bijvoorbeeld aan Stof genoeg, dat gaat over huishoudelijke zorg. De mensen die dat doen weten wat een stofzuiger is. Natuurlijk leren ze bij in de e-learning, maar veel van de onderwerpen die daarin behandeld worden zijn bekend of erg vanzelfsprekend. Het kan dan wel nieuwe informatie zijn (het hoeft niet te betekenen dat de informatie helemaal oud is) maar het is zo logisch dat zij daar zelf mee aan de slag kunnen.

En dat geldt ook voor het puur informeren van medewerkers. Denk aan de situatie dat er een protocol verandert zonder dat daar bijvoorbeeld verdere specifieke vaardigheden aan te pas komen. Dat kun je prima uitsluitend in e-learning kwijt.