welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Blended leren is een krachtige leeroplossing waarbij je e-learning combineert met enige vorm van synchroon leren. Met blended leren heb je het beste van 2 werelden. Maar wat maakt blended leren nou zo krachtig?

kracht van blended-lerenWat is eigenlijk blended leren?

Blended leren is dus een mix van online leren met synchroon leren. Synchroon leren houdt in dat deelnemers tegelijkertijd leren. Dat kan in een klaslokaal, maar bijvoorbeeld ook in een webinar.

Blended leren vindt dus plaats als de deelnemer via e-learning de theorie leert over de voorbehouden handeling en de vaardigheid oefent in het skillslab.

Of, zoals bij de e-learning ‘Indicatiestelling’: cursisten doen de e-learning Vakbekwaam indiceren en als ze die met goed gevolg hebben afgesloten worden ze uitgenodigd voor twee intervisiebijeenkomsten die online plaatsvinden via een webinar.

Bij Blended leren heb je dus het beste van twee werelden.

Voordelen e-learning

Het beste van e-learning is dat je je kennis op elke tijd, en op elk moment in je eigen tempo kunt doen. De cursist kan het ook heel makkelijk nog een keer nalezen als deze later denkt “Hoe zat dat ook alweer met iets?”. Ook is e-learning tijdbesparend: er is geen reistijd en er wordt veel minder tijd besteed aan allerlei zaken die in een klaslokaal wel spelen, zoals kennismaken en spullen pakken.

Voordelen synchroon leren

In een klaslokaal of in een online klaslokaal kun je dan vervolgens de verdieping aangaan. Met elkaar verdiepen, uitwisselen, discussiëren en vragen stellen. Dat is veel moeilijker te realiseren met online leren.

Dat is het fijne van blended leren: dat je dus goed kunt nadenken over wát mensen zelf en zelfstandig kunnen doen en wát past beter samen met anderen. Op die manier heb je dus het beste van twee werelden.

Voordelen voor trainers

Voor trainers heeft het ook een voordeel. Want dat betekent ook dat je niet gelijk je hele programma bijvoorbeeld online hoeft aan te bieden. Je kunt beginnen met een deel dat zich daar goed voor leent en het andere deel – dat lastiger is of dat online veel ingewikkelder aan te pakken is – kun je klassikaal gaan doen.

Doordat je mensen daadwerkelijk spreekt kun je voeling houden of het opnamemateriaal goed is of volledig en je kunt ook kijken naar het optimaliseren van de mix. Je begint op een bepaald moment met een gedeelte dat je online doet en een gedeelte dat je klassikaal houdt. Klopt die veronderstelling van jou dat dat de beste mix is óf kun je het e-learning gedeelte uitbreiden óf doe je onderwerpen misschien toch terug naar het klassikale omdat je daar de interactie juist voor nodig hebt?

Blended leren altijd beter?

Is het blended leren dan altijd de beste oplossing? Nee, dat is het niet. Er zijn onderwerpen waarbij je heel goed uit de voeten kunt met alleen maar e-learning. Denk aan onderwerpen waar deelnemers al veel kennis over hebben, of bekende vaardigheden. Dan hoef je niet een klassikale bijeenkomst te doen. Cursisten zijn daar blij mee, die zijn ook zuinig op hun tijd.

Als het echt gaat over een onderwerp waar juist heel veel verdieping, reflectie en oefenen voor nodig is, kun je je voorstellen dat uitsluitend klassikaal een betere oplossing is.

Aan de andere kant moet je ook pragmatisch zijn. Soms vraagt de timing of het budget om bijv. alleen e-learning. En dan is het goed om te kijken hoe je dat gat van het gemis van een synchrone bijeenkomst zoals in een klaslokaal op kunt lossen.

Hoe denk jij over blended leren?

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën. Hoe denk jij over blended leren? Is blended leren in jouw visie wel altijd de beste oplossing? Of heb je goede ervaringen met alleen maar e-learning? Ik hoor het graag van je in de reacties.