welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

 

E-learningmodules zijn zeer geschikt voor kennisoverdracht en toetsing, maar… hoe bouw je interactiviteit in e-learning, want alleen een online module biedt geen ruimte voor discussie, interactie en vragen. Hoe kun je toch die mogelijkheden bieden zonder klassikale bijeenkomst?

Interactiviteit in e-learning: een online classroom

Bij de e-learning Indicatiestelling en Wijkverpleging hebben we de kennisoverdracht en de informatieoverdracht in modules gedaan. Mensen maken daar kennis met de nieuwe systematiek van indiceren. Maar je kunt je ook voorstellen: indiceren is maatwerk, dus er zijn ook grijze gebieden. Dat past niet in alleen een online module. Over grijze gebieden wil je dat cursisten onderling uitwisselen.

Je wilt interactiviteit in e-learning. Aanvullend bieden we daarom online intervisie. Cursisten melden zich dan voor een Skype-achtige omgeving aan waarin ze met elkaar en onder begeleiding van een deskundig persoon van gedachten kunnen wisselen over praktijkvoorbeelden.

Afgelopen dinsdag hebben we dat voor het eerst gedaan en de deelnemers waren daar aangenaam verrast over. Van tevoren vonden ze het spannend, “Gaat dat wel?”, en “Als wij niet kunnen praten (want de cursisten kunnen dan alleen gebruik maken van de chatfunctie), gaat dat dan wel goed?”

Dat leverde goede resultaten op: hun vragen waren beantwoord en ook met elkaar als groep hebben ze een aantal vragen genoteerd om na te gaan in de organisatie.

Ook gaf één cursist aan: “Ik vond het eigenlijk wel plezierig, want we konden niet door elkaar heen praten. Daardoor komt iedereen aan bod.” Online intervisie betekent ook dat je niet per se bij elkaar moet zijn. Eén van de cursisten was naar Haïti. Eigenlijk had zij bij wijze van spreken – ze heeft het niet gedaan, maar het had gekund  – vanuit Haïti kunnen inbellen in deze online classroom.

Interactiviteit in e-learning: individueel contact met cursist

Cursisten die wij begeleiden sturen we regelmatig herinneringsmail waarin we ook vragen “Hoe gaat het?” en dat nodigt uit – merken wij altijd – om ons vragen te stellen: “Hoe zit dat?”, “Ik begrijp dat niet helemaal, kun je dat toelichten?”

Een andere manier is om de e-learning te evalueren en aan alle deelnemers te vragen: “Wat vinden je ervan? Wat is je cijfer?” en ook “Noem verbeterpunten”. Daardoor krijg je inzicht in vragen en discussiepunten bij de cursisten.

Bij de evaluatie stellen wij altijd een cadeaubon beschikbaar en dat doen we om twee redenen: het verhoogt de deelnamebereidheid. Het andere is dat je daardoor meestal een e-mailadres hebt bij een evaluatie waardoor je navraag kunt doen als een opmerking onduidelijk is. En ook dat is heel waardevol.

Interactiviteit in e-learning: forum en FAQ

Op het moment dat je die momenten hebt gecreëerd waarin je mensen vragen stelt of waarin mensen makkelijk naar jou toe kunnen komen met hun vragen, dan is het ook handig om te zorgen dat die vragen niet alleen tussen jou en die ene cursist besproken worden, maar dat je de vragen en antwoorden ook beschikbaar stelt bv. via een afgeschermd gedeelte op de website. En bied cursisten de mogelijkheid om hun vraag te mailen als hun vraag er niet bij staat.

Of dat je een aanvullende module maakt met vragen en antwoorden. Zo kun je het voortschrijdend inzicht kwijt. Mijn ervaring is inmiddels dat als twee cursiste een bepaalde vraag hebben, er meer cursisten zijn met diezelfde vraag. Zo kunnen zij het antwoord ook terugvinden.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossing om meer interactie met de cursisten te krijgen. Ik hoor het graag in de comments. Heb je belangstelling voor de e-learning Indicatiestelling: lees hier meer.