Ik heb er veel van geleerd! Hoe meer je oefent, hoe beter je de toets doet. Ik had 100 procent goed. Ik weet de antwoorden nu nog uit mijn hoofd. Het leuke van het meerkeuze systeem is dat je de ‘verkeerde’ antwoorden ook leest en zo dus ook leert wat je in een bepaalde situatie soms beter niet kan doen. Roelie Toes, thuishulpmedewerker, 58 jaar
In het voorjaar van 2013 volgen 500 medewerkers hulp bij het huishouden de e-learning Stof genoeg en Signaleren. Scholing van medewerkers huishoudelijke hulp is een van de eisen uit het nieuwe contract voor de WMO vanuit de gemeente.
Op 15 april 2013 krijgt Roelie (58) de e-learningmodule op haar computer. Een dag later volgt ze al de instaptoets ‘Stof Genoeg’. “Ik kreeg 40 vragen over hulp bij het huishouden. Nee hoor, die vragen waren voor mij niet moeilijk. Je moest 75 procent goed hebben en ik had 78 procent goed. Nu krijg ik het certificaat voor hulp bij het huishouden.”
Met instaptoets waardeer je bestaande kennis
De instaptoets is voor alle huishoudelijke medewerkers die in het verleden de interne basisopleiding hebben gevolgd. De instaptoets toetst of de medewerkers voldoende kennis hebben.
Na de instaptoets volgt Roelie de module over signalering. “Als je daarmee begonnen bent, kan je 65 vragen oproepen door in het programma op ‘memo-training’ te klikken. Die heb ik twee weken lang elke dag een half uur geoefend. Het gaat om vragen als: Wat doe je als een cliënt ineens de voordeur niet open doet? Wat doe je als het gedrag van een cliënt ineens verandert?
Ook leren van fouten
Lastige vragen? “Nee hoor, maar soms zaten er wel rare antwoorden bij. Zo was er een vraag over wat je moet doen bij een chocoladevlek. Ik heb thuis geleerd: eerst in de koude biotex. Dat stond niet bij de antwoorden. Uiteindelijk koos ik voor de zoutoplossing, maar dat bleek niet goed. Bij een chocoladevlek blijk je de voorwas te moeten gebruiken.” Roelie raadt iedereen aan om die vragen te oefenen. “Hoe meer je oefent, hoe beter je de toets doet. Ik had 100 procent goed. Ik weet de antwoorden nu nog uit mijn hoofd. Het leuke van het meerkeuze systeem is dat je de ‘verkeerde’ antwoorden ook leest en zo dus ook leert wat je in een bepaalde situatie soms beter niet kan doen.”
Waarop let je als huishoudelijke hulp bij een longpatiënt?
Roelie zit al 17 jaar in dit vak en dacht vooraf dat zo’n cursus haar niets nieuws zou brengen. “Ik dacht: wat een onzin, ik weet echt wel hoe ik moet schoonmaken. Maar ik heb er veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat je in de buurt van een longpatiënt beter niet kunt strijken. Dat wist ik niet.”
Dat de training verplicht is, vindt ze geen probleem. “Ik vind dit werk leuk en ik wil het graag houden. Bovendien gaf het me een opkikker toen ik de cursus haalde. Ik dacht bij mezelf: dat heb ik toch mooi even gedaan!”
De e-learning: 9 lesblokken en een eindtoets
‘Stof genoeg’ is de titel van de e-learning over hulp bij het huishouden. Met de scholing kunnen huidige en toekomstige huishoudelijke medewerkers worden opgeleid om hun werk als vakvrouw met verstand van zaken uit te voeren. In 9 modules gaan de deelnemers langs onderwerpen als vraaggericht werken, arbo en veiligheid en droge en natte reiniging. Na die 9 modules volgt een eindtoets. Door steeds goed te oefenen met de toetsvragen tussendoor, weet de deelnemer zich goed voorbereid.
Artikel geschreven door:
Hedwig Schlötjes-Belle
Hedwig Schlötjes is de gedreven oprichter van E-learning Made Easy. Door haar jarenlange ervaring in de zorg en als trainer, was zij van mening dat er in de zorg e-learning nodig is die uitgaat van de dagelijkse praktijk en leerbehoefte van de medewerkers. In 2018 werd de Leren=Leuk Academie gelanceerd, met daarin een complete leerlijn voor elk functieniveau. Benieuwd geworden? Kom hier meer te weten over Hedwig en haar team.
