Aardig assertief: leer nee zeggen zonder een ander tekort te doen

voor niveau 1 en 2 en voor niveau 3 en hoger

Cécile lost het liefst álle problemen op de werkvloer op

“Ik kan geen nee zeggen”, zegt ze, “en ik werk toch in de zorg om mensen te hélpen?”
Klopt. Maar als je vaak ja zegt terwijl je nee voelt, heeft dat negatieve gevolgen. Je krijgt bijvoorbeeld een hekel aan die ene veeleisende zorgvrager. Je ontwijkt de collega die wéér vraagt om haar dienst over te nemen. En voor je het weet loop je je eigen gezondheid voorbij.
In onze e-learning leren zorgprofessionals hoe ze hun grenzen bewaken. Aardig en duidelijk. Aardig assertief.

  • lekker relaxed leren: op je eigen moment en tempo
  • inclusief instructiefilmpjes, praktijkvoorbeelden en oefeningen
  • te volgen op laptop, tablet of smartphone
  • ook beschikbaar na afronding (alle kennis in je broekzak)
  • automatische accreditatie na de toets

Duidelijke voorbeelden, waardoor je beter de inhoud begrijpt en hoe je vervolgens kunt handelen.

Lianne, cursist

Nee zeggen is niet leuk. Daarom doen mensen het liever niet

• het voelt egoïstisch
• we denken dat we iemand teleurstellen
• we willen gewaardeerd worden om wat we doen, en niet veroordeeld worden om wat we laten
Kortom, we associëren nee zeggen met negatieve emoties. En we zijn erg bang voor afwijzing.

Als je in de zorg werkt, is nee zeggen nóg ingewikkelder

Want zorgvragers zijn direct afhankelijk van jouw inzet. Daarom blijf je te lang plakken bij een eenzame zorgvrager. Of je slaat je lunchpauze over, omdat een collega nú haar verhaal kwijt wil of assistentie nodig heeft.

Die zorgzaamheid is onmisbaar in jouw vakgebied. Maar het is ook een enorme valkuil.

Als je altijd focust op de behoeften van een ander, vergeet je wat je zelf nodig hebt om overeind te blijven.

Herkenbaar? Volg dan de e-learning Aardig Assertief, waarin je leert om je grenzen te bewaken zonder haar op de tanden.

De inhoud

  • Na deze module kunnen cursisten:
  • uitleggen wat assertief betekent (en wat het verschil is met een enkele ‘nee’)
  • uitleggen waarom nee zeggen een belangrijke vaardigheid is
  • checken welk type nee-zegger ze zijn
  • nee zeggen volgens een plan, zodat ze niet vervallen in oude gewoontes
  • discussie voorkomen door respectvol en duidelijk nee te zeggen
  • verschillende soorten grenzen benoemen, en hun reactie daarop aanpassen
  • effectiever communiceren met collega’s en leidinggevenden
  • van zich laten horen op een constructieve manier

Wist je dit?

  • Mensen zijn helpers van nature: evolutionair gezien willen we anderen helpen. Een prima eigenschap – totdat je er last van krijgt.
  • 60% van de Nederlandse vrouwen cijfert zichzelf weg voor anderen, 61% wil altijd lief en aardig gevonden worden en 33% geeft aan direct ja te zeggen om maar van de vraag af te zijn (Onderzoek: tijdschrift VIVA).
  • Bij driekwart van de verpleegkundigen heeft de werkdruk invloed op hun gezondheid of privéleven, blijkt uit onderzoek van V&VN. Je kunt je eigen werkdruk beïnvloeden door heel duidelijk je grenzen aan te geven.

Alles op een rijtje

  • De studietijd is 1 uur voor de hele cursus
  • Na afronding blijft de lesstof een jaar beschikbaar
  • De training is geschikt voor laptop, desktop, tablet en mobiel
  • De leeromgeving is inbegrepen in de prijs
  • Heeft de organisatie een eigen leeromgeving? Dan verzorgen we de koppeling tussen beide systemen

Zeg vaker nee: zeg ja op deze cursus

Je zult merken dat een oprechte weigering veel meer oplevert dan een halfbakken toezegging.

Leren=Leuk

Deze e–learning is beschikbaar als onderdeel van de Leren=Leuk Academie. Ons aanbod waarmee je voor elk functieniveau beschikt over een complete leerlijn. Voor medewerkers van niveau 1 tot en met niveau 6. Lees hier meer over dit aanbod of  klik hier als je zzp-er bent.

Ik had niet gedacht dat ik het prettig zou vinden, een cursus op de computer. Maar ik vond het allemaal heel duidelijk.
De lesblokken, filmpjes en plaatjes zijn me goed bevallen.

Brigitta, cursist

Meer leren?

De zorg is steeds in beweging, en ook medewerkers en zorgvragers veranderen voortdurend. Je hebt dus constant kennis nodig: om iets nieuws te leren, om na te zoeken hoe iets zit of om te checken of je een handeling nog wel goed uitvoert.

Met onze Leren = Leuk Academie kan dat allemaal.
We hebben 70+ e-learnings voor elk functieniveau.

Meer weten? Klik hier als je werkt voor een organisatie of klik hier als je zzp-er bent.

Heb je een vraag?  Bel 085-876 95 99 of neem contact met ons op!

Gratis

Doe de gratis e-learning handhygiëne en leer alle ins en outs over handhygiëne en handen wassen.

Over E-learning Made Easy

E-learning Made Easy wil organisaties en medewerkers in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg  uitmuntende e-learning bieden en ook service en ondersteuning geven. Lees meer over hoe oprichter Hedwig dat samen met haar team doet.