welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

E-learning is voor de organisatie een stuk eenvoudiger te realiseren dan klassikale scholingen. Zeker als het om grote groepen medewerkers gaat. Maar: helemaal vanzelf gaat het niet. Soms moet je als begeleider van e-learning EHBO toepassen. Wat zijn de ongelukjes die je moet kunnen oplossen en vooral ook: hoe is de behandeling hiervan?

Internet hickup

ehboEen cursist heeft een beperkt aantal pogingen en soms lukt het niet om binnen die pogingen te slagen. Soms heeft een cursist pech en gaat er net technisch wat mis bij een toets, denk aan een kleine onderbreking van internet. (Het blijft ten slotte toch internet). Dan volstaat het klaarzetten van een extra toetsmoment. 

Te makkelijk gedacht over toets

Maar soms heeft de cursist iets te gemakkelijk gedacht over de toets. En dan is het verstandig de cursist nog eens aan te sporen om de lesstof door te nemen voordat er een extra toetsmogelijkheid is.

Faalangst

Soms raakt een cursist zo bevangen door toets- of faalangst dat ze telkens opnieuw zakt. Dan is het wellicht een optie om voor te stellen om de toets niet alleen te doen, maar bijvoorbeeld met jou of een collega. Zodat er morele ondersteuning is.

Taalproblemen

En een andere optie is dat de cursist zakt door taalproblemen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan dyslexie. Maar ook als een cursist Nederlands als tweede taal heeft, dan zie je soms dat een toets natuurlijk ook gaat over heel precies begrijpen wat de vraag is. Ook bij taalproblemen kan het handig zijn dat de cursist ondersteuning heeft bij de toets, zodat iemand de vraag voor kan lezen.

Cursist start niet

Een cursist die niet start kan meerdere oorzaken hebben.

Weerstand

Je denkt vast als eerste aan een cursist die weerstand heeft en daarom niet start. Dat kan, die zijn er. Overigens is mijn ervaring dat dit een kleine groep is. Het helpt om in een gesprek duidelijk aan te geven wat er verwacht wordt en ook wat de gevolgen zijn als de cursist blijft weigeren. De meesten kiezen dan voor de cursus afmaken. Ik heb het bij al die 100-en cursisten nu 2 keer meegemaakt dat iemand zei: dan houdt het op.

Praktische problemen

Maar er kan meer spelen. Denk aan praktische problemen zoals inloggegevens kwijt, computer in reparatie, drukte in de privésfeer. Je behandeling hier bestaat uit praktische ondersteuning (kun je geen computer lenen, wanneer ben je klaar met de verhuizing) en je bespreekt met de cursist de (nieuwe) deadline.

Om de juiste behandelwijze vast te stellen, is het belangrijk om de juiste diagnose te stellen. En om dat te kunnen doen, is het allerbelangrijkst om met de cursist in contact te treden en te informeren: wat is er aan de hand, hoe komt het dat je deze e-learning nog niet af hebt/gezakt bent voor de toets? Probeer hier trouwens de waarom-vraag te vermijden. Want met een waarom-vraag zit je al snel in een ouder-kind rol en dat is nu net niet de beste manier van communiceren.

Ik ben benieuwd welke ongelukjes jij tegenkomt en wat je behandeling is. Ik zie je reactie graag tegemoet in de comments.