welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Leanne mailt me. De organisatie waar zij werkt, heeft recent een splinternieuw leerplatform met e-learningmodules geïmplementeerd. De afdeling opleidingen verwacht dat iedereen zich met vrolijke energie stort op de e-learning. Maar helaas, na een tijdje blijkt: niemand logt in! Wat zijn de mogelijke oorzaken én oplossingen?

Tegenzittende techniek

nieuwsbrief 21-06-2016 (1)Soms zit de techniek tegen. Het LMS kan lastig zijn om in te loggen of werkt niet goed op tablets. E-learning in Flash (een verouderde standaardmaat voor e-learning), geeft ook regelmatig problemen; veel tablets hebben moeite met het afspelen van Flash.

Module-inhoud

Als de inhoud van de modules niet goed is of niet past bij de gewenste kennis en vaardigheden van medewerkers, haken mensen. Twee voorbeelden: een cursus timemanagement die niet aansluit bij de beleving van de medewerkers, of e-learning over handhygiëne, waarbij medewerkers uit de thuiszorg de (veel strengere) hygiëneregels voor het ziekenhuis moeten leren.

Over de irritatiegrens

Stel je eens voor: mensen die een fout antwoord geven in e-learning moeten weer helemaal vooraan in de module beginnen. Dat is niet leerzaam, maar wél heel frustrerend. Het is logisch dat mensen na twee, drie keer overnieuw beginnen maar helemaal ophouden met online leren.

Onbekend maakt onbemind

Natuurlijk moeten medewerkers weten wat er allemaal voor moois voor ze klaarstaat en wat de verwachtingen zijn. Soms houdt de communicatie op na één mailtje dat men op adres X moet inloggen. Je kunt je voorstellen dat online leren bij veel medewerkers dan nog niet echt geland is.

Weerstand

Als er onvoldoende wordt ingelogd, is het oordeel vaak (te) snel dat de medewerker weerstand heeft tegen online leren. Natuurlijk kan dat, maar als er bijna niemand inlogt, moet je breder kijken. Soms zijn er ook managers die beren op de weg zien: “mijn medewerkers kunnen dit niet, ze zijn er nog niet aan toe”. Het is goed om op zoek te gaan naar echte oorzaken en daar gerichte actie op te voeren.

Is dit alles?

Zijn dit alle mogelijke oorzaken? Helaas, er zijn nog vele andere obstakels waardoor medewerkers niet inloggen. Soms is taalvaardigheid een issue. Mensen die moeite hebben met taal (dyslexie, moeite met lezen, schrijven of de Nederlands taal) lukt het vaak wel om de e-learning te doen, maar stranden op de toetsen. En wat dacht je van andere prioriteiten? Als in de communicatie niet helder is gezegd dat leren ook een prioriteit is, gaat de aandacht al snel naar andere zaken. Of vertrouwen: managers onderschatten soms medewerkers. Als de manager al denkt dat het niet lukt, heeft de medewerkers een goed excuus om niet te beginnen. Tot slot: gebrek aan ondersteuning. Mensen die vastlopen, willen ondersteuning krijgen. Als er geen back-up is vanuit de organisatie, haken ze af.

Veelkoppige draak

Kortom; dit probleem is een veelkoppige draak die je lastig intern oplost. Zelf zit je er vaak (te) dicht bovenop. Voor medewerkers is het soms lastig om zich uit te spreken naar een collega die erg zijn best heeft gedaan, bijgedragen heeft aan die e-learning of bijdraagt aan het probleem. Een onafhankelijke, externe expert is dan een betere keuze. Ik help je graag om knelpunten in jouw organisatie in kaart te brengen en samen een plan van aanpak te maken om het op te lossen. Mail me gerust voor een vrijblijvend advies!