Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen voor zorg en welzijn

In Nederland bestaat naar mijn idee vaak het beeld van iedereen Hema. Ik bedoel ermee dat alle medewerkers en zorgvragers gemiddeld hetzelfde zijn. Ik ben het daar niet mee eens: ik denk dat we allemaal zo onze kwaliteiten EN eigenaardigheden hebben. En ik denk ook dat we vaak maar mondjesmaat gebruik van maken waar jij en je collega’s precies goed in zijn. Terwijl dat wel helpt om alles te doen en dat vol te houden.

Doe waar ieder goed in is

In een team gaan mensen er vaak van uit dat wat zij leuk vinden, iedereen dat leuk vindt en graag doet. En andersom: dat wat jij vervelend vindt, dat je collega’s dat ook vervelend vinden. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De een is een kei in snel schakelen, bellen met de huisarts, met de specialiste, de apotheek en de ander is goed met palliatieve zorg.

En dat geldt ook voor het contact met zorgvragers. Met sommige heb je direct een klik, met andere juist niet. Ik herinner dat ik voor een opdracht in een verzorgingshuis meeliep op een gesloten PG afdeling. Daar zat mevrouw van der Vlist. Ze had complexe problematiek en was af en toe agressief: ze sloeg om zich heen met haar wandelstok. Bij mij zei ze telkens als ik haar zag: precies mijn dochter en dan was ze mak als een lammetje. Ik deed zelf dus niks bijzonders, maar in mijn nabijheid (en van een aantal andere collega’s) ging het wel veel makkelijker.

Blijf communiceren

In tijden van drukte is het vaak makkelijker om iets maar even zelf te doen. Toch helpt het om met elkaar te blijven communiceren. Bijvoorbeeld als je in de knel komt door een situatie bij een zorgvrager. Kan je collega dan misschien naar de eerstvolgende op jouw lijst?

Helikopterview

Met de helikopterview kijk je vanaf een afstandje naar jouw werk en dat van je collega’s. Waar zitten knelpunten en is daar een (makkelijke) oplossing voor? Dat kan in het werk zelf zitten, maar ook in de randvoorwaarden. Als elke ochtend de handdoeken op zijn in de linnenkamer op de afdeling, kan de avonddienst dan wellicht alvast ruim voldoende handdoeken klaarleggen? En als je in de thuiszorg werkt, zijn de routes dan op dit moment logisch? Misschien is meneer de Baak ooit in route 1 gezet omdat dat goed uitkwam met een andere zorgvrager bij hem in de buurt. Wellicht is die zorgvrager al lang uit zorg en daarom is het veel handiger om meneer de Baak naar route 2 te zetten. De helikopterview is hartstikke lastig als het superdruk is, maar kan ook veel tijdwinst opleveren.

Hoe houd jij het hoofd koel bij drukte?

In de e-learning Tijd voor de zorg omgaan met werkdruk in de zorg, gaan we dieper op deze thema’s in.

Vraag de brochure aan