welkom bij elearning made easy

Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Praktijkgerichte betaalbare
e-learningoplossingen
voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Online leren, de naam zegt het al. Dat is leren via het web. Zou dat dan niet op een andere manier kunnen? Bijvoorbeeld via een website? Of via iBooks? Dat je op je e-reader iets leest. Natuurlijk zijn dat mooie vormen van leren, daar wil ik helemaal niks aan afdoen. Maar lang niet in elke situatie voldoet dat. Waarom niet?

Situatie 1: online leren in organisatie

Je biedt online leren aan voor organisaties die medewerkers willen scholen in een bepaald onderwerp. Die organisaties willen volgen wat medewerkers doen. Zijn ze al klaar? Hebben ze de cursus gevolgd? Wat zijn de resultaten daarvan? Vaak moeten mensen dit online leerproces afsluiten met een toets, die wel voldoende gehaald moet zijn. De organisatie wil dat weten. Dus bied jij online leeroplossingen aan voor organisaties?

Dan heb je een leerplatform nodig.

Situatie 2: bijscholing is verplicht

Je cursisten zijn verplicht de cursus te volgen:Deze verplichting kan bestaan door wetgeving; door financiers; vanuit de beroepsvereniging, noem maar op. Ook dán heb je een leerplatform nodig. Want op een website  kun je mensen toegang geven tot de kennis die jij verzameld hebt, maar je kunt daar niet in volgen wat die cursist precies gedaan heeft. Dan heb je een leerplatform nodig, want één van de functies van een leerplatform is dat het bijhoudt wat cursisten doen. Dan denk je: is dat niet hetzelfde als situatie 1? Nee, dat is het niet. Want je kunt je voorstellen dat ZZP-verpleegkundigen ook willen voldoen aan de verplichting van scholing voor de Indicatiestelling (lees hier meer informatie over deze e-learning Indicatiestelling). Dat zijn er ook een heleboel en die volgen bij mij die e-learning via de open inschrijving. Ook dan moet je natuurlijk wel kunnen bijhouden dat de cursist die e-learning gevolgd heeft en met goed gevolg de toets heeft afgelegd.

Situatie 3: materiaal en cursisten veilig

Op zich is dit een situatie waarin het niet verplicht is om een leerplatform te hebben, maar vooral heel erg handig! Je wilt een plek waar je cursisten online lesmateriaal aan kunt bieden en je wilt dat in een beschermde omgeving doen, waarin niet zomaar iedereen bij jouw materiaal kan en waarbij jij handig kunt instellen hoe lang cursisten  toegang tot het materiaal hebben. Of je wilt er een shopping-cart aan hangen. Veel leerplatforms bieden de mogelijkheid om dit soort toevoegingen te doen waardoor het voor jou ook als trainer of opleidingsinstituut handig is om zo’n leerplatform te hebben. Je kunt dat via een website inregelen, maar dat is ook nog niet perse heel erg eenvoudig en zeker ook niet gratis. Met een leerplatform kun je dat allemaal  eenvoudig regelen.

Wanneer geen leerplatform nodig?

Zijn er dan momenten dat je geen leerplatform nodig hebt? Die zijn er ook.

Je hebt cursisten die, omdat ze het leuk vinden of omdat ze het zelf nodig vinden, een cursus bij jou willen doen. Je kunt denken aan cursussen in de hobbysfeer of cursussen die vooral direct van nut zijn voor de persoon zelf. Denk aan boekhouden voor ZZP-ers. Als ik ZZP-er ben dan wil ik daar een cursus in volgen. Handig! Maar aangezien dat niet verplicht is door de belastingdienst maakt het niet uit dat er precies gevolgd wordt of ik die cursus helemaal heb afgemaakt. In dat soort gevallen  heb je niet perse een leerplatform nodig. Dat zou je ook kunnen oplossen op een website, alhoewel ook dan een leerplatform veel voordelen biedt, zie situatie 3.