Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen voor de ouderenzorg

Buiten in mijn tuin zie ik dat de lente in aantocht is. Helaas loopt het aantal besmettingen met Corona weer op, dus of we binnenkort weer op een terrasje kunnen zitten, ik weet het niet.

Veiligheid heeft voorrang

Wat ik wel weet, is dat ik kies voor veiligheid. In de e-learning over Omgaan met Corona hebben we vanaf het begin af aan gezegd dat je mondmaskers draagt als je geen 1,5 meter afstand kunt houden. Want hoezo maakt het verschil of je in het ziekenhuis werkt of in de ouderenzorg of in de gehandicaptenzorg? En je kunt wel plannen dat je op 1,5 meter werkt, maar onthoudt die lieve dame met dementie dat ook?

Natuurlijk hebben we over die mondkapjes meer dan 1 discussie gevoerd. Net als over het tandenpoetsen. Het klopt dat dit nergens wordt benoemd. Maar produceer je met tandenpoetsen aerosolen? Check je spiegel als jij daar lekker voor hebt staan zwatsen en je weet het antwoord.

Ik vind het dus best een lastig verhaal dat je moet voldoen aan de RI&E van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Elke werkgever, ook werkgevers in de zorg, moeten zo’n Risico-Inventarisatie en Evaluatie doen en daar naar bevind acties op ondernemen.

Enerzijds ergert het me dat er weer wat is bedacht. Nog een papieren tijger. En dat er voor flinke bedragen standaard RIE’s af te nemen zijn. Die met een beetje pech niks bijdragen aan echte veiligheid van medewerkers.

Aan de andere kant: je wilt dat medewerkers snappen waar mogelijke risico’s zitten en hoe ze die zo goed mogelijk kunnen vermijden?

Kennis over veilig werken komt uit de lucht vallen

Het is ook een feit dat deze kennis niet zomaar ineens in het hoofd van de collega’s zit. En dat ze deze kennis dan ook “zomaar” kunnen toepassen in hun werk. Dit soort kennis gaat bijvoorbeeld over het werken met veilige naalden. Maar net zo goed over veilig je werk als huishoudelijk medewerker doen.

Veilige naalden

Een van de aandachtspunten in de zorg is het werken met veilige naalden. Wist je dat in Nederland 10% van de gezondheidszorgmedewerkers betrokken is bij een prikaccident? Dat is een enorm aantal. Zeker als je bedenkt dat er vervolgens een heel stappenplan in werking treedt. En je kunt je voorstellen dat het een enorme stress met zich meebrengt: heeft iemand misschien wat opgelopen door het accident (hepatitis, HIV)?

E-learning is een mooie eerste stap naar meer kennis. Uiteraard komt in onze e-learning Injecteren aan de orde hoe je werkt met veilige naalden en wat je doet bij een prikaccident.

Maar er is meer. Want de zorg is complex. Dat maakt het boeiend en vaak ook moeilijk. Om prikaccidenten te voorkomen is het ook goed om na te denken over onvrijwillige zorg. Over probleemgedrag. Over signaleren rond medicatie.

Vandaar dat we de Leren = Leuk Academie hebben, waarbij je voor een periode van 3 jaar toegang hebt tot alle modules. Zodat leren meer is dan voldoen aan de verplichting van bijscholing en juist voedt dat medewerkers nut en plezier in leren ervaren.

Binnenkort lanceren we deze Leren=Leuk academie ook voor zzp-ers, dus ben je een zzp-er houd dan je mailbox in de gaten!

Als huishoudelijk medewerker kom je heel wat tegen

In hoofden van beleidsmakers heeft iedereen, of beter gezegd: hebben alle vrouwen verstand van huishoudelijk werk. Dat is natuurlijk niet waar. En ook gek. Want uiteindelijk is de WMO iets wat we met zijn allen meebetalen. Maar daar hoef je geen verstand van te hebben? Of als vrouw is die kennis aangeboren… Tuurlijk.

In het Stof genoeg compleet pakket leren cursisten hoe ze hun werk veilig en goed doen. Hoe je op een goede manier stofzuigt. Dat je niet te zwaar moet tillen. En dat je met elektrisch veilige materialen werkt. Ooit vertelde een leidinggevende me dat een collega van haar was overleden aan een stofzuiger met loszittende bedrading. Dat zet je voor eens en altijd in een mindset van veilig werken moet. Ook dementie, agressie en veilig werken met cytostatica komen aan de orde.

Bij E-learning Made Easy vinden we het al sinds 2012 belangrijk dat medewerkers huishoudelijke zorg verstand van zaken hebben. Gewoon omdat we niet snappen hoe je anders goed je werk kunt doen. En ik denk ook al jaren dat het waanzin is dat je pas vanaf niveau 3 scholing kunt laten accrediteren. Eigenlijk zegt dit toch dat niveau 1 en 2 er niet toe doen? Dus hallo beroepsvereniging, als je dit leest, misschien toch nog eens over nadenken?

Agressie in de zorg

Tot slot: naast lichamelijke veiligheid is er de geestelijke veiligheid. Werkdruk is daar zeker een ding. Daarnaast kun je ook denken aan agressie en onbegrepen gedrag. Agressie komt voor. Zo is het nu eenmaal. Maar als je agressie beter kunt plaatsen, als je beter weet hoe je het beste reageert, als je beter begrijpt wat er speelt in het hoofd van een zorgvrager, dan sta je er wel anders in.

Dus ja, ik ben blij dat met die RIE er een verplichting is om medewerkers te scholen. Maar ik vind het ook jammer dat het een externe prikkel is. Hopelijk leidt die externe prikkel ook tot een interne vraag naar scholing.

Want over de hele linie en voor alle niveaus en functies in de zorg is het belangrijk dat medewerkers hun werk goed & veilig kunnen uitvoeren. Op gebied van huishoudelijke zorg, als helpende en als verzorgende of verpleegkundige. Dat is goed voor de kwaliteit van zorg en voor de kwaliteit van arbeid.

Interessant voor jou?

Pakket Stof genoeg compleet

Leren = Leuk Academie

Omgaan met ziekte niveau 1 en 2

Omgaan met Agressie