Praktijkgerichte betaalbare e-learningoplossingen voor zorg en welzijn

Nu we de voorbehouden handelingen aanbieden als pakket krijgen we veel offerteaanvragen van vooral kleine en middelgrote organisaties die aan de slag willen met e-learning. Maar bijna iedereen geeft aan dat het al ontzettend druk is en dat er maar beperkt tijd. Ik merk dat de algemene gedachte is dat het starten met e-learning veel tijd kost. Maar het kan ook snel en makkelijk. Hoe dan?


Snel en eenvoudig starten met efficiënt leren via e-learningWat heb je nodig om met e-learning aan de slag te gaan?

Om te starten met e-learning heb je een leermanagementsysteem nodig. In het leermanagementsysteem (LMS) kun je e-learningmodules aanbieden aan je medewerkers. Daarnaast kan je in het LMS medewerkers volgen tijdens hun leerproces. E-learning is de inhoud van het LMS.

Ga voor goed genoeg

Voor kleine tot middelgrote organisatie (20 tot ongeveer 500 medewerkers) is het niet kosteneffectief om een eigen leeromgeving op maat in te richten. Niet alleen kost dit een pittig bedrag (€25.000 ben je zo kwijt) maar het betekent ook veel tijd en denkwerk om dat allemaal in te richten. Voor grote organisaties loont dat op termijn, maar voor kleine tot middelgrote organisaties is een standaardoplossing die aan de basiseisen voldoet, prima.

Basiseisen LMS

Wat zijn de basiseisen van een LMS? Het LMS moet stabiel zijn, gebruikersvriendelijk en op de meest gebruikte browsers en besturingssystemen werken. Voor de cursist en de begeleider is een dashboard of portfoliofunctie handig om te zien welke resultaten zijn behaald. En als je het LMS in gaat zetten voor verzorgenden en verpleegkundigen dan is een directe koppeling met het kwaliteitsregister / PE online enorm tijdbesparend: de punten van de e-learning worden dan direct weggeschreven.

Een must: LTI

Het LMS moet overweg kunnen met LTI. Dit is een koppeling tussen 2 leermanagementsystemen waardoor je e-learning van een leverancier kunt aanbieden alsof het in jullie LMS staat, terwijl de cursus fysiek nog bij de leverancier staat. Voordeel voor de leverancier is dat deze de controle over zijn product houdt en bijvoorbeeld het aantal cursisten voor de cursus kan monitoren. Voordeel voor jullie is dat je e-learning van verschillende leveranciers kunt aanbieden in je eigen leeromgeving. De cursist hoeft dan voor de e-learning, maar op 1 plek hoeft te zijn, namelijk de eigen leeromgeving.

Service met een glimlach?

Het is ook goed om na te gaan welke ondersteuning je kunt verwachten. Betaal je eenmalig een opstartbedrag? Hoe gaat de leverancier om met vragen? Moet je een strippenkaart kopen? Waar kunnen cursisten hun vragen stellen?

Inhoudelijke eisen aan e-learning

Het doel van elk lesaanbod dat je aan medewerkers doet, is dat zij ervan leren. Het is dus zaak om de e-learning daarop te beoordelen. Wat is de visie op leren van de aanbieder? Is de e-learning logisch opgezet? Is de e-learning aantrekkelijk vormgegeven en zit er afwisseling in met beeld, oefeningen, interacties, video en tekst of is het vooral tekst? Is het gericht op de praktijk of is het vooral theoretisch? Is het gebaseerd op de Vilansprotocollen en geldende wet- en regelgeving? Hoe vaak wordt het materiaal bijgewerkt?

Technische vereisten aan e-learning

Vereiste bij de e-learning is dat het werkt op veelgebruikte browsers en besturingssystemen. Veel medewerkers hebben een iPad van het werk: het is dan een must dat de e-learning en video’s daar probleemloos op draaien.

1 leverancier of meer

Als eenmaal de wens is geformuleerd om met e-learning aan de slag te gaan, dan zijn de voorbehouden handelingen vaak de aanleiding. Dat wordt nu nog allemaal klassikaal gedaan en als daar e-learning wordt ingezet, betekent dat een flinke vermindering in klassikale bijeenkomsten en organisatie daarvan. Maar bij heel veel organisaties is er ook op andere terreinen achterstand of leerbehoefte. En niet alleen bij verzorgenden en verpleegkundigen, ook bij helpenden, leidinggevenden, administratief medewerkers. Je kunt dat op 2 manieren oplossen: door 1 leverancier met een heel grote bibliotheek te nemen. Of door verschillende leveranciers te zoeken die het beste passende aanbod op een deel van de leerbehoefte bieden.

Aan aanbieders van een grote bibliotheek zit het nadeel dat zij groot en inflexibel zijn. Past dat wel bij jullie als kleine of middelgrote organisatie? Het leeraanbod is over de hele linie hetzelfde. Dat klinkt aantrekkelijk, maar afwisseling is voor de cursist zeker zo plezierig. En denk aan BHV en EHBO: neem je dat liever van een groot e-learningbedrijf af of neem je de e-learning af in combinatie met klassikale training van een organisatie voor wie BHV en EHBO de kerntaak is? Via LTI is eenvoudig te realiseren dat de cursussen van verschillende aanbieders in het LMS komen te staan.

En dan starten!

Ook rond het inrichten van de leeromgeving bestaat het idee dat dit enorme projecten zijn. En dat kan natuurlijk ook, als je voor 2000 cursisten diverse cursusprofielen moet maken en procedures moet maken en wijzigen. Maar voor kleinere aantallen valt het reuze mee. Bij E-learning Made Easy starten we eigenlijk altijd binnen 2 weken op. Want je hoeft helemaal niet heel veel te doen. We hebben gegevens nodig van de cursisten (naam, mailadres, geboortedatum) en we moeten weten welke cursussen ze gaan doen. Ook nemen we wat praktische zaken door, zoals welke termijn cursisten hebben om de e-learning af te ronden.

En 2 weken na start ontvangt de begeleider een video die uitlegt hoe zij de cursisten in de leeromgeving kan volgen. Dat is het. Bij E-learning Made Easy kun je al vanaf 297 euro (ex BTW) starten met een leeromgeving met een begeleidersaccount.

 

Offerte aanvragen (vanaf 10 pers)

 

Onze leeromgeving biedt standaard de volgende mogelijkheden:

  • draait op alle veelgebruikte browsers
  • draait op alle veelgebruikte besturingssystemen
  • dashboard voor cursist en begeleider
  • gebruikersvriendelijk
  • automatisch doorgeven punten aan kwaliteitsregister V&V/PE online
  • LTI koppeling mogelijk
  • wij beantwoorden de primaire helpdeskvragen van cursisten (denk aan wachtwoord kwijt, certificaat niet kunnen vinden)

Onze bibliotheek:

Voorbehouden handelingen

  1. Injecteren intramusculair, subcutaan
  2. Diabetes en insuline injecteren
  3. PEG en neusmaagsonde
  4. Stomaspoelen
  5. Blaaskatherisatie en blaasspoelen
  6. Suprapubische katheter
  7. ACT zwachtelen
  8. Wondzorg
  9. Handhygiëne
  10. Zuurstof toedienen
  11. Tracheostoma
  12. Vitale functies

Huishoudelijke zorg

  • Stof genoeg
  • Signaleren
  • Omgaan met diabetes, omgaan met agressie, veilig werken met cytostatica
  • Rapporteren

Medicatieveiligheid

  • Medicatieveiligheid toedienen, aanreiken, klaarzetten (regie bij zorgprofessional)
  • Medicatieveiligheid aanreiken, klaarzetten (regie bij zorgvrager)
  • Medisch rekenen

Overige

  • SOAP rapporteren
  • Tijd voor de zorg
  • Dataveiligheid
  • Meldcode*
  • Palliatieve zorg*

Omaha System

  • Omaha System in Beeld niv 1 2
  • Klinisch Redeneren met Omaha System niv 3 4
  • Vakbekwaam Indiceren niv 5

Omgaan met ziekte

  • Parkinson*
  • Dementie
  • COPD*
  • CVA*
  • MS*
  • Hartfalen*

Deze komen beschikbaar in een versie voor helpenden en een versie voor verzorgenden en verpleegkundigen

ADL/ Basiszorg

  • Wassen*
  • Toiletgang*
  • Mondverzorging*
  • Uiterlijke verzorging*
  • Aankleden*

* verschijnen in 2019

In 2020 komt beschikbaar:

  • De Wet Zorg en Dwang
  • Blended traject Helpende plus
  • Blended traject EVV/GVP

 

Offerte aanvragen (vanaf 10 pers)