Gemeente stelt opleidingseisen signaleren

Steeds meer gemeenten stellen eisen aan de kwalificaties van medewerkers huishoudelijke hulp. Maar hoe maak je aantoonbaar naar de gemeente dat medewerkers ook daadwerkelijk verstand hebben van bijvoorbeeld signaleren?

Kennis komt niet uit de lucht vallen

Medewerkers weten niet ‘zomaar’ hoe ze moeten signaleren. Waar moeten ze op letten, wat moet hun actie zijn? Je kunt bijvoorbeeld een protocol opstellen. Nadeel is dan weer dat er wel een protocol is, maar de medewerker nog steeds van niks weet.

 

Scholing is een betere oplossing en komt tegemoet aan de eis van de gemeente met betrekking tot gekwalificeerde medewerkers. Maar klassikale scholing levert veel verleturen op (duur!) en kost daarnaast veel tijd om te organiseren en administratief bij te houden.

Kan het ook anders?

Zou het niet fijn zijn als medewerkers op een efficiënte manier aantoonbaar zijn gekwalificeerd? En dat ze naast signaleren bijvoorbeeld ook de procedure kennen wat te doen als de cliënt niet thuis is op het afgesproken moment? Zodat wordt voorkomen dat de cliënt in de badkamer ligt met een gebroken heup?

Vakvrouw met verstand van zaken?

Medewerkers in de huishoudelijke zorg zijn meestal laaggeschoold. En omdat de startkwalificaties voor niveau 1 nagenoeg ontbreken, werken er best veel mensen met beperkte beroepsgerichte scholing. Natuurlijk, het werk vraagt ook niet om mensen met universiteit. Maar: verstand van signaleren (en van schoonmaken voor een zorgafhankelijke cliënt!) vraagt wel om een vakvrouw met verstand van deze zaken. Daarnaast zijn er veel medewerkers die in de loop van hun werkzame leven de nodige klassikale cursussen hebben gevolgd, die niet of matig zijn vastgelegd.

Vakvrouw met verstand van zaken!

Met de e-learning Signaleren gaan cursisten aan de slag met signaleren. Ze gaan aan de slag met praktijkgerichte voorbeelden over signalen en wat ze daarmee kunnen doen. Een van die acties is dat de medewerker contact opneemt met de leidinggevende. Zo heeft de leidinggevende een beter zicht op de zorgvraag en kan deze bijvoorbeeld doorspelen aan de wijkverpleegkundige. Ook leert de cursist het 5 stappenplan dat zij/hij moet uitvoeren als de cliënt niet thuis is.

Voordelen van de e-learning

Bij een klassikale scholing heb je hoge verletkosten. Ook het organiseren en administratief bijhouden van klassikale scholing kost veel tijd en geld. Daarnaast heb je een minimale omvang nodig van bijvoorbeeld 10 of 15 cursisten. Bij e-learning is dat allemaal anders. Scholing is efficiënt en kost weinig om te organiseren of administreren. Een nieuwe medewerker kan nog tijdens de proeftijd starten met de e-learning. En met e-learning kan de cursist nog een heel jaar terugkijken in de lesstof.

Kort de voordelen:

  • Besparing van 50% op verleturen
  • Cursist kan snel starten
  • Besparing op kosten voor organisatie en administratie
  • Cursist kan jaar bij lesstof

Benieuwd geworden?

Aanvragen demo signaleren
 

 

Share

Geef je mening

*

Share