Een goed zorgplan is essentieel voor het bieden van gepersonaliseerde en kwalitatief hoogwaardige zorg. Het vormt een leidraad voor zorgverleners en biedt cliënten duidelijkheid over de afspraken en doelen. Binnen zes weken nadat iemand is opgenomen in het verpleeghuis, moet er een zorgplan zijn opgesteld. Bij de thuiszorg moet er zelfs eerst een indicatie zijn, voordat er met de zorg kan worden gestart. In deze blog lees je hoe je een zorgplan opstelt, met praktische tips en een voorbeeld.
Wat is een zorgplan?
Een zorgplan –ook wel zorgleefplan of ondersteuningsplan genoemd – is een document waarin de afspraken over zorg en ondersteuning tussen cliënt en zorgaanbieder worden vastgelegd. Het bevat informatie over persoonlijke doelen, behoeften, en afspraken op gebieden zoals welzijn, wonen, participatie en gezondheid.
Methodisch een zorgplan maken
Er zijn verschillende methodes die je kunnen helpen bij het maken van een zorgplan. Omaha System is daar één van. Met Omaha System kijk je met een brede blik naar de cliënt: je brengt alle tekorten in beeld en vervolgens focus je op wat je als zorgprofessional kunt betekenen.
Stappen om een zorgplan te maken
-
Behoeften vaststellen
Begin met een open gesprek met de cliënt en eventueel de naasten, verwanten en/of mantelzorgers. Wat zijn de wensen en behoeften?
-
Agenda opstellen
Maak een agenda voor het gesprek waarin je het zorgplan gaat bespreken. Wat wil de cliënt nog meer bespreken?
-
Doelen formuleren
Stel samen met de cliënt concrete en haalbare doelen op. Bijvoorbeeld: “meer zelfstandigheid bij dagelijkse handelingen” of “verbeteren van mobiliteit”.
-
Acties en verantwoordelijkheden bepalen
Noteer welke acties nodig zijn om de doelen te bereiken, wie deze uitvoert en binnen welke termijn. Dit kan variëren van ondersteuning bij huishoudelijke taken tot fysiotherapie.
-
Evalueer en stel bij
Het zorgplan is een dynamisch document. Plan regelmatige evaluaties om te kijken of de doelen worden behaald en pas het plan aan wanneer dat nodig is.
Door deze aanpak te volgen, kun je een zorgplan opstellen dat zowel voldoet aan wettelijke eisen als aansluit bij de persoonlijke situatie van de cliënt.
Voorbeeld zorgplan
Hieronder zie je een voorbeeld van een zorgplan:
Belangrijke aandachtspunten
Houd bij het maken en bespreken van een zorgplan rekening met de volgende aandachtspunten:
- Cliëntgericht werken: zorg ervoor dat de cliënt actief meedenkt en keuzes maakt in het plan.
- Heldere communicatie: gebruik begrijpelijke taal en bespreek het plan regelmatig. Je kunt eventueel een familielid, vriend of cliëntondersteuner vragen om bij de gesprekken over het zorgplan te zijn.
- Privacy: het zorgplan bevat gevoelige informatie. Zorg daarom voor een veilige opslag en beperkte toegang. De cliënt mag het zorgplan altijd bekijken en vragen om aanpassing van het plan. Familie mag het zorgplan alleen inzien als de cliënt dat goed vindt. Heeft de cliënt een wettelijk vertegenwoordiger? Dan mag hij het zorgplan altijd inzien, ook zonder toestemming van de cliënt.
Tools en ondersteuning
Voor zorgorganisaties zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar, zoals voorbeeldformulieren en templates voor zorgplannen. Het gebruik van systemen zoals Omaha kan zorgen voor meer structuur en overzicht in het proces. Meer weten over het Omaha System?
> Ga naar de cursus Vakbekwaam Indiceren met Omaha System
> Ga naar cursus Klinisch Redeneren met Omaha System