Zal ik het maar eerlijk toegeven? Ik denk dat de zorg in sommige situaties achterloopt. Au! Sorry daarvoor! Maar ik denk dat er in de zorg nog veel te winnen valt als er meer online geleerd en gewerkt wordt en echt niet alleen vanwege de tijdbesparing.
Vooroordeel 1: live is beter
Live elkaar zien heeft zo zijn voordelen. Denk aan lichaamstaal en ongepland uitwisselen over werk waardoor je nuttige informatie vergaart. Aan de andere kant kun je met projectteams op verschillende locaties online makkelijker bij elkaar komen. Door het gebrek aan reistijd neemt een vergadering minder tijd in beslag en je hoeft geen ruimte te reserveren om elkaar even bij te praten.
Als je online vergadert, gaat er minder tijd verloren aan smalltalk omdat je elkaar uit moet laten praten en naar elkaar moet luisteren.
Vooroordeel 2: deelnemer vindt live fijner
In de hoofden van veel mensen zit dat de ander (medewerker, collega, cliënt) een live bijeenkomst fijner vindt. En dat is maar de vraag.
Medewerkers kijken ook goed naar de tijdsinvestering
Medewerkers kijken ook naar hoeveel tijd ze kwijt zijn aan een cursus. Niet voor niks worden onze e-learning modules met online intervisie ook door veel zzp-ers gedaan. Zij tellen de uren in de klas plus de reistijd op en besluiten dan dat dit voor hen voordeliger is. En dat geldt echt niet alleen voor jonge medewerkers, maar net zo goed voor oudere medewerkers.
Tip: ga het gesprek aan met medewerkers, collega’s en cliënten en vraag wat hun wensen zijn over online en stap niet in de valkuil om voor de ander te beslissen dat online geen goede optie is.
Vooroordeel 3: online is eenzaam en alleen
Online leren is niet gelijk aan ‘zonder contact’. Ook aan online kun je contactmomenten toevoegen. Dat kan via verschillende kanalen, denk mails en telefoon.
Maak echt contact mogelijk
Bij CME-Online werken we zelf vooral online samen. Maar bij de mails die onze cursisten ontvangen, staat altijd een telefoonnummer. En soms maken cursisten daar gebruik van, bijvoorbeeld als ze gezakt zijn voor een toets of als ze willen weten wanneer hun punten worden bijgeschreven in het kwaliteitsregister. En altijd geven ze aan dat het fijn is dat er, naast het online leren, ook persoonlijk contact mogelijk is.
Tip: zorg ervoor dat een deelnemer niet alleen aangewezen is op online contact, maar maak mailen en bellen mogelijk. In de praktijk zien we dat maar een klein percentage van de cursisten van die optie gebruikmaakt, maar daar dan wel extreem positief over is.
En: hoe is dat bij jou?
Ik ben erg benieuwd naar jouw eigen ervaringen. Vergader jij online? School je al online na en wat zijn daar de ervaringen mee? Ik hoop je te horen in de reacties.