Vandaag presenteer ik jullie vol trots de e-learnings activiteiten met zorgvragers voor de VVT en activiteiten met cliënten voor de GHZ. Vorig jaar werd dit door veel van jullie genoemd als interessant onderwerp en nu dus beschikbaar.
Toen ikzelf nog in de zorg werkte, waren er overal activiteitenbegeleiders. (En ja, dat is best lang geleden, niet verder vertellen…) Dat had zo zijn voordelen. Deze activiteitenbegeleiders hadden uiteraard verstand van het organiseren en verzinnen van activiteiten. Klein nadeel was dat de nadruk soms wel erg lag op het resultaat.
Ik herinner me een organisatie waar ik samen met een collega een veranderproject begeleidde en waar we heel veel collega’s van de werkvloer trainden.
In gesprek met bewoners hoorden we over de activiteitenbegeleiding de volgende geluiden. “Ik mag niet meedoen met de creamiddag want ik brei niet meer zo goed”. Of “Ze zijn hier heel streng, de juf doet altijd de ogen van Nijn, zij kan dat heel precies.”
Hopelijk is dat resultaatgerichte verdwenen. Maar wat uiteraard spijtig is, is dat nu de kennis over het begeleiden van activiteiten vaak ontbreekt. Wat is leuk om te doen met een groep oudere zorgvragers, waaronder ook een paar met dementie? En als het niet belangrijk is of Nijn recht uit haar oogje kijkt, wat dan wel?
Kijk en daarop krijg je als cursist van de e-learning antwoord. We hebben een versie voor de ouderenzorg en een versie voor de gehandicaptenzorg. Super handig in deze tijden van Corona waarin veel activiteiten afvallen.